Toon alles (3)

Werven door Weten: Wie is er bang voor onderzoek?

17 juli 2018, 06:00
Werven door Weten: Wie is er bang voor onderzoek?
Werven door Weten: Wie is er bang voor onderzoek?
Vorige week was Amsterdam de gastheer van het internationale congres van wetenschappers die onderzoek doen naar de non-profitsector. Ondanks de Dutch Days die de VU organiseerde, was de belangstelling van professionals uit de sector niet bepaald groot, zo kon ik zelf constateren als voorzitter en initiator van een sessie over geefgedrag van volgende generaties.
Lag ook deels aan de VU zelf, zo meldde filantropie-professor Theo Schuyt: er was niet van tevoren overlegd met goede doelen welke vragen zijaan de orde zouden willen stellen.
Jammer, want er kwam veel praktijkgericht onderzoek langs tijdens dit ISTR-congres.
Ik doe een greep:
Wist je dat slechts één procent van alle geefgeld in Nederland wordt gegenereerd door crowdfunding? 
En dat online geven in de afgelopen tien jaar slechts met twee procent steeg in ons land, naar zeven procent?
Wist je dat 33 procent van al het vermogen in de wereld in bezit is van vrouwen?
Meten is weten: met zulke gegevens kunnen fondsenwervers en marketeers hun voordeel doen.
Interessante observaties waren onder meer:
‘Filantropie is voor de nieuwe generatie onderdeel van hun dagelijks leven: Identity through Philanthropy’ (Jasmijn Melsers, hoofd Filantropie van ABN AMRO Mees Pierson)
‘Impact is een obsessie voor jongere generaties gevers’ (Michale Moody, Amerikaanse onderzoeker)
Er werden ook relevante vragen opgeworpen door onderzoekers:
In hoeverre wordt geefgedrag overgedragen van ouders op kinderen?
Gaat blockchain ngo’s overbodig maken? 
Zijn de motieven van donateurs aan kunst & cultuur anders dan gevers aan andere goede doelen?
(Antwoord: ja.)
Mocht u het congres gemist hebben, geen zorgen.
Meerdere van deze vragen gaan we aansnijden in komende nummers van The Fundraiser
Toegankelijk opgeschreven, met zowel resultaten uit praktijkgericht onderzoek als tips van je collega’s.
Volg ons dus, en neem een abonnement. Dan steun je het toegankelijk maken van onderzoek en ervaring, waardoor ook jouw organisatie zich nog beter kan inzetten voor het behalen van het doel: de wereld een beetje beter maken.
De eerstvolgende Weekly verschijnt trouwens weer op 28 augustus. 
Graag tot dan & een goede zomer gewenst!
 
gerelateerde items