Toon alles (2)
Roy Cremers

Vijf mythes rond crowdfunding ontkracht

22 oktober 2018, 06:00
Vijf mythes rond crowdfunding ontkracht
Vijf mythes rond crowdfunding ontkracht
In de wereld van filantropie en goed doen zingt de term crowdfunding af en toe rond, maar echt volledig geaccepteerd is deze financieringsvorm nog steeds niet. En dat terwijl het wel de toekomst van het geven belichaamt. Bovendien barst het van de mythes. Roy Cremers van voordekunst ontkracht ze allemaal.
 
1. Alleen familie en vrienden dragen bij 
Je campagne begint in je eigen netwerk, maar het doel is om hen zo snel mogelijk als ambassadeur in te zetten om op die manier ook vrienden, relaties en bekenden van hen te bereiken. Wanneer je eigen netwerk al niet bijdraagt, waarom zouden anderen dit dan wel doen? Gemiddeld genomen komt twintig procent van je donateurs uit je eerste netwerk, de overige tachtig procent wordt daarbuiten bereikt.  
 
2. Crowdfunding kost tijd en levert niks op
Een crowdfunding-campagne kost zeker tijd. Een goede voorbereiding is het halve werk. Naast het doelbedrag levert het echter nog twee belangrijke dingen op: promotie voor je project in een vroeg stadium én een netwerk van donateurs waarvan een deel je nog niet kende. Tel uit je winst!
 
3. De meeste campagnes falen
Op voordekunst.nl slaagt tachtig procent. Bij verschillende internationale platforms ligt dit inderdaad een stuk lager. Dit komt met name door goede voorbereiding en een enthousiast netwerk. Laat je voordat je aan een campagne begint dan ook goed informeren en start niet halsoverkop. 
 
4. Je kunt maar één keer crowdfunden
Zeker niet! Er zijn genoeg voorbeelden van instellingen die jaarlijks een campagne organiseren voor bijvoorbeeld hun programmering en makers die al meerdere keren bijvoorbeeld een publicatie hebben voorgefinancierd. Denk bij iedere campagne na over de noodzaak, verschillende doelgroepen en het belang dat zij erbij hebben dat het project er komt. 
 
5. Crowdfunding werkt alleen voor individuen
Hoewel het belangrijk is dat een crowdfunding-campagne persoonlijk gebracht wordt, is de kans van slagen voor instellingen net zo hoog als bij individuele campagnes. Bedenk wel goed wat de urgentie is van de betreffende campagne en kijk ook goed hoe je deze opneemt in je strategie.
 
Meer lezen van Roy Cremers? Klik hier.
 
gerelateerde items