Toon alles (3)

Vera Peerdeman: ‘Met een goed verhaal kun je mensen aan je binden’ 

3 december 2018, 06:00
Vera Peerdeman: 'Meestal gebeuren er spraakmakende dingen tijdens de evenementen die Stichting Lenthe organiseert.' (Foto: Desiree Engelage)
Vera Peerdeman: 'Meestal gebeuren er spraakmakende dingen tijdens de evenementen die Stichting Lenthe organiseert.' (Foto: Desiree Engelage)
Vera Peerdeman, directeur en medeoprichter van adviesbureau Nassau Fundraising, heeft vol interesse Civil Power gevolgd. ‘Meestal gebeuren er spraakmakende dingen tijdens de evenementen die Stichting Lenthe organiseert. Bovendien kom ik altijd veel bekenden tegen waarmee ik dan weer contact kan leggen.’
 
‘Er waren een paar zaken die mij tijdens Civil Power erg opvielen. Om met het minder positieve te beginnen: in een sector waar we toch in vergelijking met de commerciële sector een hoog aantal vrouwen hebben in de top van organisaties, zag ik dat er toch weinig vrouwen op het podium stonden. Ik dacht: Wat gaat hier nu mis? In 2010 heb ik onderzoek gedaan naar de man-vrouwverhouding in de goededoelensector en toen zagen we een 30-70 verhouding. Gelukkig hebben Lisa Jordan, Mirjam Vossen en Laurentien van Oranje het verzacht met hun sterke presentatie.’
 
Focus op relatie
‘Er was één onderwerp dat mij heel erg aansprak: ‘Je moet vrienden maken voordat je ze nodig hebt.’ In 2012 heb ik het boek Friendraising geschreven, waar wordt uitgegaan van precies dezelfde filosofie. Probeer eerst op vriendschappelijke voet te komen met iemand, dus focus op de relatie en niet alleen op het feit dat er aan die persoon een portemonnee hangt. Want als je alleen daarin duikt, kom je er nooit achter wat iemand nou echt interesseert. Je krijgt dan vaak één donatie en nooit meerdere giften.”
 
Welk verhaal?
‘Verder werd er veel over verbinding gesproken en welk verhaal je als goede doelen organisatie naar buiten toe vertelt. We zijn bijvoorbeeld initiator van een initiatief dat De Toekomst van Fondsenwerving heet. Daar wordt gesteld dat de donateur meer centraal moet staan in de communicatie. Juist met een goed verhaal kun je mensen aan je binden. Dat is soms met een negatief verhaal, soms met een positief verhaal of succesverhaal. En daar moet je een balans in zien te vinden. Door Civil Power denk ik nu: Hoe kunnen wij daar opnieuw een bijdrage aan leveren? Hoe kunnen we ‘on top of’ dit onderwerp blijven? Dat neem ik mee naar huis!’
 
Meer weten over Civil Power? Klik dan hier.
 
gerelateerde items