Überkroonjuweel

5 augustus 2015, 07:22
Privacy van donateurs: afblijven graag.
Privacy van donateurs: afblijven graag.
Hoe veilig zijn de persoonlijke gegevens van donateurs van goede doelen? Niet erg, als u het nieuws van de afgelopen weken hebt gevolgd. Ondanks privacy-bezweringen van gedupeerde organisaties als Parkinson Fonds blijkt dat gegevens van miljoenen donoren onderwerp van regelrechte koehandel zijn. Adressenmakelaars verdienen goud geld aan data over geefgrage burgers, die daarvoor geen toestemming hebben gegeven. Kleine lettertjes in paginalange voorwaarden ten spijt.

Het is te gemakkelijk om alle schuld van de goede doelen-stoep naar commerciële partijen te vegen. Gedupeerde goede doelen-bestuurders bewijzen met hun boosheid vooral dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. Als donateursvertrouwen al het kroonjuweel van onze sector wordt genoemd, hoe moeten we persoonlijke gegevens van donoren dan bestempelen?

Wie met (semi)commerciële partijen in zee gaat voor werving- en beheer van donateursdata is het aan zijn gevers verplicht om uiterste waakzaamheid te betrachten en waterdichte afspraken te maken. Mocht het desondanks misgaan - en dat kan helaas altijd gebeuren -  dan is (behalve een gang naar de rechter) 100% transparantie een must. Wees goudeerlijk tegenover je donateurs wat er is misgegaan en kom direct met dit vervelende nieuws naar buiten. Onder het vloerkleed is geen optie.

Edwin Venema & Charles Groenhuijsen, hoofdredactie Filanthropium
gerelateerde items