DDB Expert Fondsenwerving Reinier Spruit blijft er maar op hameren: bij fondsenwerving moet je niet op een paar euro’s beknibbelen als het om personeel gaat. Zet de juiste man/vrouw op de juiste plek en je zult zien dat het langetermijneffect uiterst succesvol zal zijn. De onderste tien Amerikaanse goede doelenorganisaties hebben dat niet goed begrepen.
Veertig procent naar fondsenwerving
‘Excellente organisaties zijn succesvol omdat hun vermogen niet vastzit in fondsenwerving. Ze vinden creatieve manier om minder te besteden en toch meer geld op te halen, zodat er meer overblijft voor hun doelbesteding. Deze organisaties zijn dat niet’, schrijft Charity Navigator. ‘Ze spenderen meer dan vijftig dollarcent om een dollar op te halen. Dat maakt ze meer dan vier keer minder efficiënt dan de gemiddelde goede doelenorganisatie. Dat zorgt er weer voor dat ze meer dan veertig procent van het budget aan fondsenwerving moeten besteden, zodat ze steeds minder donateursgeld aan het doel kunnen besteden.’
Rank | Charity | Fundraising Efficiency |
1 | Copperhead Charities | $1.040 |
2 | Walker Cancer Research Institute | $0.900 |
3 | United States Deputy Sheriff's Association | $0.890 |
4 | Cancer Survivors' Fund | $0.890 |
5 | National Vietnam Veterans Foundation | $0.880 |
6 | The Association for Firefighters & Paramedics | $0.870 |
7 | The Committee for Missing Children | $0.870 |
8 | Firefighters Charitable Foundation | $0.870 |
9 | National Association of Chiefs of Police | $0.860 |
10 | Autism Spectrum Disorder Foundation | $0.850 |