The Lion’s Share: bedrijven betalen mee aan bescherming dieren en natuur

28 juni 2018, 07:55
 Sir David Attenborough, ambassadeur van The Lion's Share
 Sir David Attenborough, ambassadeur van The Lion's Share
Natuurbeschermer en presentator Sir David Attenborough roept adverteerders die dieren gebruiken in hun advertenties op om een ​​percentage van hun mediabestedingen te doneren aan natuur- en natuurprojecten. Het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP), FINCH en Mars hebben daartoe het Lion's Share Fund opgericht. Het is de bedoeling dat bedrijven 0,5 procent van hun mediabestedingen aan het fonds doneren. Attenborough verwacht dat The Lion’s Share honderd miljoen dollar per jaar gaat ophalen.
 
‘We zien dieren in twintig procent van alle advertenties. En toch ontvangen ze niet altijd de steun die ze verdienen’, zegt Attenborough, ambassadeur van het fonds. ‘The Lion's Share laat zien dat door vandaag een klein verschil te maken, we morgen een ongekend verschil kunnen maken.’
 
Honderd miljoen per jaar
Het fonds, dat door UNDP wordt gehost, probeert binnen drie jaar honderd miljoen dollar per jaar bijeen te brengen om te investeren in een reeks programma's voor natuurbehoud en dierenwelzijn die door de Verenigde Naties en maatschappelijke organisaties moeten worden uitgevoerd. Partners zijn onder meer Mars, het reclamenetwerk BBDO en het toonaangevende meetbedrijf Nielsen.
 
Blijvende erfenis
Andrew Clarke, Chief Marketing en Customer Officer bij founding partner Mars, vindt het fonds een mooie manier voor bedrijven om een ​​blijvende erfenis achter te laten. ‘The Lion's Share is precies het soort ambitieuze initiatief dat we moeten nemen om ervoor te zorgen dat we een gezonde planeet creëren waarop iedereen - inclusief dieren - kan gedijen. Voor Mars is het een nieuwe stap in het nakomen van de verplichtingen van ons Sustainable in a Generation-plan.’
 
Concept tot leven brengen
Rob Galluzzo, oprichter van FINCH, die samen met filmregisseur Christopher Nelius op het idee kwam: ‘Negen van de tien populairste dieren die we in reclames zien, zijn in gevaar of bedreigd en krijgen niet altijd de steun die ze verdienen. Christopher had een geweldig idee om dit op te lossen. We werken samen met Clemenger BBDO om het concept tot leven te brengen.’
 
The Lion's Share gaat bijdragen aan de Sustainable Development Goals. Het ondersteunen van dieren en het helpen hun habitat te behouden is de sleutel tot het bereiken van Doel 14, Leven Onderwater en Doel 15, Leven op het Land. 
‘De helft van 1 procent lijkt misschien een klein bedrag, maar als de top 10 van adverteerders ter wereld zich aanmeldt, betekent dit een jaarlijkse donatie van 47 miljoen dollar’, zegt Attenborough.
 
gerelateerde items