The Fundraiser Magazine nummer 4 is verschenen

21 december 2018, 06:05
The Fundraiser Magazine nummer 4 is verschenen
The Fundraiser Magazine nummer 4 is verschenen
De derde editie van The Fundraiser is verschenen. Daarin onder meer het vierde deel van onze grote enquête over het beroep fondsenwerver en de volgende artikelen.
 
Mijn Particulier Initiatief 
Deze keer: Buddy to Buddy Ontmoetingen organiseren tussen vluchtelingen en lokale bewoners 
In de serie ‘Mijn Particulier Initiatief’ deze keer het lokale project Buddy to Buddy, dat bewoners van asielzoekerscentra in aanraking brengt met omwonenden. Het initiatief is zo succesvol dat het dit jaar bekroond werd met een Appeltje van Oranje. ‘Menselijk contact blijkt veel effectiever voor integratie dan een inburgeringscursus’. 
 
PAX procedeerde tegen wapenleveranties 
Interview met algemeen directeur Jan Gruiters en Sabitha Ribai, fondsenwerver particuliere donaties 
Met de geslaagde campagne voor het verbieden van kernwapens was PAX vorig jaar mede-winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. Hoewel deze grote internationale ngo buiten kerkelijke kringen in Nederland niet overal bekend is, groeit de aanhang onder jongeren.
‘Wij hebben veel incidentele donateurs die geven via collectes in kerken.’ 
 
Gever & Werver 
Maya Meijer- Bergman en Women Inc. 
In de serie Gever & werver deze keer een Gever die ook Werver is. ‘Het is raar om anderen om een gift te vragen als je zelf niets doet,’ vindt Maya Meijer-Bergmans, co-founder van de MeyerBergman Erfgoed, die eigenaar is van onder meer Buitenplaats Doornburgh in Maarssen en het voormalige Paleis Soestdijk. Zij is al vele jaren actief als ambassadeur voor goede doelen: als gever maar ook als werver van giften voor de organisaties waarvoor zij zich inzet. 
 
Content marketing: Communicatie in plaats van Werving 
Interview met bijzonder hoogleraar Ed Peelen 
Steeds meer goede doelen stappen over van fondsenwerving naar content marketing. In navolging van commerciële bedrijven benader je donateurs niet direct met de geldvraag, maar probeer je ze inhoudelijk te betrekken bij de missie van je organisatie. Hoogleraar Content marketing Ed Peelen vertelt hoe goede doelen deze aanpak kunnen inzetten: ‘laat je boodschap werken voor jouw organisatie, in plaats van andersom’. 
 
Column Theo Schuyt - Over december als geefmaand 
Sinterklaas en Kerst in December; de maand dat we cadeaus aan elkaar geven. Als we, zoals in bepaalde delen van Nederland het kinderfeest Sint Maarten meerekenen, dan komt november er nog bij. Waarom geven mensen in eigen kring cadeaus aan elkaar; waarom juist in deze maand en heeft het december geefgedrag ook invloed op het geven aan goede doelen? 
 
Onderzoek: Wat beweegt grotere gevers? 
Donateursenquête: altruïsme is belangrijkste motief 
Meer inzicht in de motieven van gevers- dat heeft elke organisatie nodig om beter maatwerk te bieden bij fondsenwerving. Op basis van motivatie kunnen geefprofielen worden samengesteld van soorten gevers en hun specifieke geefdoelen. Wetenschapper Pamala Wiepking hield samen met een servicebureau een donateursênquete onder 1400 grotere gevers van een internationale hulporganisatie 
 
Help, geen subsidie! 
Het Migratie Museum: speelbal van de lokale politiek
In de rubriek Help, geen subsidie! ditmaal het onlangs geopende Migratie Museum, dat van de vorige Haagse gemeenteraad subsidie kreeg, maar door een besluit van de nieuwe Raad vanaf 1 januari helemaal geen financiële steun meer ontvangt. Raad van Toezicht-voorzitter en ‘succes- allochtoon’ Harriette Verwey: ‘Wij willen de kracht van diversiteit laten zien.’
 
CBF-Erkenningspaspoort moet donateurs helpen verantwoord te kiezen 
Invoering voor goede doelen per 1 maart 2019 
In één oogopslag de belangrijkste gegevens van een goed doel kunnen bekijken en vergelijken met andere organisaties. Dat is het oogmerk van het Erkenningspaspoort waaraan toezichthouder CBF en brancheorganisatie Goede Doelen Nederland het afgelopen jaar werkten. Wat houdt het in en wat heb je eraan als goed doel? 
 
Jouw wervingsvraag: Van transactie naar relatie 
Het Longfonds deelt zijn ervaringen 
Het Longfonds startte vijf jaar terug met een nieuwe, gerichte aanpak: behoud van nieuwe donateurs. Door-to-doorwerving heeft het fonds zelfs afgeschaft. Wat zijn de resultaten na vijf jaar? Brecht Janssen, hoofd marketing & fondsenwerving: ‘Wij hebben de focus verschoven van transactie naar relatie.’ 
 
Enquête over het Beroep Fondsenwerver: Trends & Toekomst 
We weten opvallend weinig van fondsenwervers in de Nederlandse goede doelensector. Zijn fundraisers inderdaad - zoals vaak gedacht - overwegend vrouw? Wat is jullie opleidingsniveau, je werkveld en je salaris of jaarinkomen? Vul de enquête hier in.
 
Nieuwe serie: In Gesprek met Goeroe’s 
Internationale fondsenwervers over de kneepjes van het vak 
Deel 1: Gail Perry 
In de internationale wereld van de fondsenwerving lopen zeer ervaren vakgenoten rond van wie we veel kunnen leren. Je hoort ze spreken op congressen, maar slechts zelden is er kans om deze ‘goeroes’ beter te leren kennen. Om tips en tricks te horen die verder gaan dan de gebruikelijke presentaties en standaardoplossingen voor het grote publiek. In de eerste aflevering van deze serie: de Amerikaanse Gail Perry, succesvol werver van grote giften. 
 
En ook nog:
Mensen
Het beste van De Dikke Blauwe
De NLFL-pagina
De boekenshop
 
Wil je dit nummer lezen? Neem dan nu een abonnement op The Fundraiser. Je krijgt dan vier nummers van het magazine, gratis toegang tot alle artikelen op onze website en de digitale nieuwsbrief The Fundraiser Weekly. Klik hier voor onze eindejaarsaanbieding.
 
gerelateerde items