Toon alles (1)
Redactie The Fundraiser

The Fundraiser Magazine #2 2018

26 juni 2018, 06:00
The Fundraiser #2
The Fundraiser #2
De tweede editie van The Fundraiser staat in het teken van de donateurs: hoe houd je hen vast zodat ze vaker geven of zelfs vaste donateur worden? Je vindt in The Fundraiser nummer 2 onder meer de volgende artikelen:
 
Crowd engagement: ‘De cultuursector heeft moeite met relatiebehoud’
Platform Voordekunst wil van incidentele gevers vaste donateurs maken. Is dat niet in tegenspraak met het karakter van crowdfunding? Directeur Roy Cremers licht de nieuwe koers toe, die ook relevant is voor relatiebeheer in het algemeen. ‘Het belangrijkst is om je donateurs serieus te nemen, ook al gaat het om relatief kleine bedragen.’
 
‘Wij zijn de enige organisatie die multinationals kan aanpakken’
Greenpeace over het teruglopende donateursbestand en luisteren naar supporters
Greenpeace Nederland maakte dit voorjaar bekend dat het met ingang van dit jaar extra gaat investeren in fondsenwerving. Want terwijl steeds meer mensen zich bewust worden van de gevolgen van klimaatverandering, slinkt het aantal donateurs van deze milieuorganisatie. En dat terwijl Greenpeace volledig afhankelijk is van giften. Hoe gaat de NGO de intensieve werving aanpakken? The Fundraiser sprak erover met directeur Joris Thijssen en hoofd Fondsenwerving Barbara Hellendoorn. ‘We proberen steeds weer te achterhalen welke doelen de donateur wil bereiken met Greenpeace.’ 
 
Wat weten we nu eigenlijk van ons vak? 
We weten opvallend weinig van fondsenwervers in de Nederlandse goededoelensector. Zijn fundraisers inderdaad - zoals vaak gedacht - overwegend vrouw? Wat is het gemiddelde opleidingsniveau? Wat zijn de werkvelden en hoe liggen de salarissen? The Fundraiser vroeg het jou en je collega’s in de eerste van een serie enquêtes die wij uitstuurden in samenwerking met onze partner Nederland Filantropieland. En inderdaad: fundraisers zijn overwegend vrouw. Niet voor 75 procent, zoals sommige respondenten inschatten, maar wel 67 procent van jullie. In het tweede nummer van het Magazine ook de vragen voor de nieuwe enquête: Hoe divers is ons vak? 
 
Help de subsidie stopt!
Yvonne van Gennip (Yvonne van Gennip Talent Fonds) ‘Je moet de boer op en jezelf verkopen’
Yvonne van Gennip is voor veel mensen de Hollandse schaatskoningin die op de Olympische Spelen van 1988 drie gouden medailles veroverde. Overweldigende sportprestaties die in ons collectieve sportgeheugen staan gegrift. Maar Van Gennip is een van die sporters die zich ook na haar sportcarrière heeft ontwikkeld en grootse prestaties heeft geleverd. Bij haar Yvonne van Gennip Talent Fonds staan sport, kinderen en talentontwikkeling centraal. Aanvankelijk ontving ze daarvoor startsubsidies van gemeenten en provincies. Toen die stopten, vond ze nieuwe wegen om partijen te betrekken. Hoe doet ze dat? 
 
Als een grote gift problemen geeft…
Giften en nalatenschappen van kwetsbare donoren
Stel: je organisatie krijgt ineens een heel grote gift, of een enorme nalatenschap. Geweldig! is je eerste reactie. Maar soms blijkt dat die donatie problematisch is. De gever of erflater kan lijden aan dementie of anderszins kwetsbaar in zijn besluitvaardigheid en dus misschien beïnvloed. Hoe ga je daar als fondsenwerver mee om? Welke deskundigen kun je inschakelen en wat te doen met onterfde familieleden?  
 
Jouw wervingsvraag
Hoe benader je grote gevers (en hoe niet)?
In elke editie laten wij deskundigen aan het woord over prangende vragen die leven bij fondsenwervers. Deze keer is dat de veel gestelde vraag: Hoe benader je grote gevers? 
Elise Wessels, major donor voor kunst en cultuur, en Pieter Stemerding, adviseur voor particuliere vermogende gevers gaan erover in gesprek. ‘Mijn advies aan vermogenden en bedrijfsfondsen is weg te blijven van de ‘babies, turtles and dolfins’. Hoewel dit op zich belangrijke onderwerpen zijn, krijgen ze door de hoge aaibaarheid vaak toch wel steun.’
 
Weerstand tegen overheadkosten
Waarom donateurs effectieve organisaties kunnen wantrouwen
Donateurs willen liever niet dat hun geld ook wordt besteed aan salarissen en kosten voor fondsenwerving, maar dat het volledig gaat naar het goede doel zelf. De Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar ‘overhead-aversie’ en legt uit hoe fondsenwervers die bij donateurs kunnen ombuigen.
 
‘Drukwerk is een krachtig wervingskanaal’
Hoe KWF Kankerbestrijding, UNICEF en Oxfam Novib papier inzetten  

Digitale communicatie lijkt steeds meer de norm te worden voor marketinguitingen. Gevolg is, dat e-mails en nieuwsbrieven steeds minder opvallen en dalende respons krijgen. De attentiewaarde die je met papieren post bereikt, is daardoor juist de laatste jaren weer groter. Maar kosten en duurzaamheid zijn ook belangrijke afwegingen. ‘Drukwerk blijft noodzakelijk, maar wel gericht.’
 
Column Lotte Levelt 
Stel eens een vraag!
 
Uit de Bestuurskamer
Rutger van Slobbe (KNRM): ‘Onze onkreukbare reputatie is van groot belang’
 
Recensies
Weg van Filantropie
Giving USA 2018
 
Wil je dit nummer lezen? Neem dan nu een abonnement op The Fundraiser. Je krijgt dan vier nummers van het magazine, gratis toegang tot alle artikelen op onze website en wekelijks de digitale nieuwsbrief The Fundraiser Weekly. 

Ik wil een abonnement op The Fundraiser

Aanhef
Voornaam
Achternaam
E-mail
Telefoon
Organisatie
Adres
Postcode
Plaats
Functie
Betalingsverplichting

Speciale Actiecode

The Fundraiser gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden.

Email


Directe post


Aangepaste online advertenties


U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link Abonnement opzeggen te klikken in de voettekst van elke email die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@thefundraiser.nl. We zullen uw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacypraktijken. Door hieronder te klikken, stemt u ermee in dat wij uw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons email-marketing platform. Door hieronder te klikken en dit formulier in te dienen, erkent u dat de door u verstrekte gegevens worden overgedragen aan MailChimp voor verwerking in overeenstemming met het Privacybeleid en de Voorwaarden van MailChimp.(gewijzigd)
gerelateerde items