Simpel

27 oktober 2011, 06:59
Open deur op het International Fundraising Congress vorige week: meer dan ooit gaat het bij marketing en communicatie van filantropische organisaties om creativiteit en inspiratie. Om luisteren en open staan. Terwijl twintig jaar geleden nog zo'n 1.000 mensen in aanraking kwamen met een boodschap (alleen dat woord al) van een goed doel, zijn dat er nu gemiddeld 10 geworden. De communicatie-begrippen zender en ontvanger zijn definitief voorbij in deze tijden van sociale media. Natuurlijk bood het IFC veel voorbeelden van creatieve organisaties die er wél in slagen hoop, impact en uiteindelijk geld te genereren.

‘Maar alles kost geld', verzuchtte een vermoeide marketeer/fundraiser met ingekrompen budget. Niet alles. De gouden tip: zorg dat elke medewerker van je organisatie elke dag met één donateur belt. Gewoon om te vragen wat hij of zij vindt van je organisatie. Het is een les in nederigheid: ‘Meestal weten ze nauwelijks dat ze juist ons steunen.' Een les in de basics: ‘Die donateur vond het helemaal niet interessant wat we voor plannen hadden. Ze wilde weten hoe het met de dieren in onze asiels ging.' Essentieel: ook bestuurders en CEO's moeten elke dag zo'n telefoontje plegen. Kost niets. Levert héél veel op.
gerelateerde items