Show me The Money: donateur wil participeren

6 oktober 2014, 04:00
Show me The Money: donateur wil participeren
Show me The Money: donateur wil participeren
Sponsorexpert Marcel Beerthuizen presenteerde afgelopen week in het Rijksmuseum zijn nieuwste boek Show me The Money. Verhalen over de jacht op geld. Een boek voor zowel de professional als voor de vrijwilliger die fondsen werft voor bijvoorbeeld zijn sportclub, school, zangkoor of speeltuinvereniging. Beerthuizen interviewde voor het boek negen deskundigen.

‘Het is me opgevallen dat vrijwel iedere organisatie, of het nu een sportclub, een muziekconcours of een goed doel is, met dezelfde vragen worstelt: Wat verwacht het bedrijfsleven van iemand die geld zoekt? Wat moet je aanbieden? Wat kun je daarvoor vragen? Show Me The Money geeft antwoord op al deze vragen’, vertelde Beerthuizen tijdens de lancering.

Negen deskundigen
Hij interviewde voor het boek negen deskundigen. Met uitzondering van Tiny Sanders van PSV waren ze tijdens de bijeenkomst allen aanwezig. ‘Ik zie veel fondsenwervende organisaties die heel erg met spreadsheets bezig zijn, maar die de basis vergeten zijn’, sprak geïnterviewde Ronald Kleverlaan van CrowdfundingHub. Reinier Spruit van Greenpeace benadrukte hoe belangrijk het is om je aandacht te richten op het behoud van bestaande donateurs. ‘Met simpele survey-technieken kun je de mening van donateurs peilen.’

Particulier initiatief
Prof. dr. Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam: ‘Den Haag denkt dat alles vanuit Den Haag gebeurt, maar dat is absoluut niet zo. De politiek gaat voorbij aan het idee: er is betrokkenheid, er is compassie. Laat dus zien hoe belangrijk het particulier initiatief is. We moeten een gezamenlijk front vormen.’ Verder: ‘Ik denk dat professionalisering de komende jaren heel belangrijk is. De wetenschap moet het veld daarbij helpen.’

Auteur Marcel Beerthuizen is oprichter en eigenaar van bigplans, een adviesbureau voor partnership-marketing. Hij was tevens algemeen directeur van SOS Kinderdorpen en was 25 jaar actief in de wereld van sponsoring en fondsenwerving.
gerelateerde items