Resultaten Nationaal Crowdfunding Onderzoek gepresenteerd

1 juli 2013, 04:00
Resultaten Nationaal Crowdfunding Onderzoek gepresenteerd
Resultaten Nationaal Crowdfunding Onderzoek gepresenteerd
Afgelopen week verschenen de resultaten van het Nationaal Crowdfunding Onderzoek, een initiatief van Peter van den Akker, Ronald Kleverlaan, Gijsbert Koren en Koen van Vliet, ondersteund door de Nederlandse crowdfundingsector en de Rabobank. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek laten zien dat Nederlanders crowdfunding bovenal zien als een nieuwe mogelijkheid om projecten samen mogelijk te maken. De koppeling tussen crowdfunding en financiering wordt hierbij sterker gelegd dan de koppeling tussen crowdfunding en marketing.

Het sociale karakter is kenmerkend voor crowdfunding, zo blijkt uit het onderzoek. Donateurs en investeerders blijven graag op de hoogte en willen betrokken worden bij een project of onderneming. Er lijkt sprake te zijn van een hoge mate van vertrouwen in crowdfunding als financieringsmiddel. Kickstarter, 1%CLUB, SellaBand, voordekunst en CrowdAboutNow zijn de crowdfundingplatforms die op dit moment het bekendst zijn bij het Nederlandse publiek.

Traditionele media
Opvallend is dat traditionele media als kranten en televisie bijna geen rol spelen bij het werven van donateurs en investeerders. Hoewel het voor veel aandacht zorgt, blijkt dat slechts een paar procent van de donateurs en investeerders daadwerkelijk via deze kanalen werden overgehaald om deel te nemen aan een crowdfunding project. Het meest effectief waren persoonlijke contacten.

Klik hier om het rapport te downloaden.
gerelateerde items