Jonge consument doneert graag door te consumeren

10 februari 2010, 08:59
AMSTELVEEN (9 februari) – De moderne consument doet steeds vaker goed en toont zijn filantropische betrokkenheid steeds vaker door social brands aan te schaffen. Uit onderzoek blijkt dat 34 procent in marketingblad Eye van de consumenten zijn keuze voor een voedingsproduct laat beïnvloeden door de ethiek van de voedingsfabrikant.


Kortom, social brands zijn een belangrijk vehikel voor filantropie 2.0. Met name vrouwelijke consumenten voelen zich aangesproken door de social benefit van merken.



Niet het probleem, maar de oplossing

De jongere filantroop doneert niet uit schuldgevoel of plichtsbesef, zoals de oudere generaties, maar om geïnspireerd te raken. Jongeren willen daarbij niet geconfronteerd worden met het probleem zelf, maar juist betrokken worden bij een oplossing.


Combinatie doneren en consumeren

Ook spreekt de combinatie van consumeren en doneren jongeren zeer aan. Volgens Eye is de samenwerking tussen goede doelen en merken ‘niet altruïstisch’ en vooral goed voor de uitstraling van het merk. Uit het eerder gedane, internationale Edelman goodpurpose consumentenonderzoek, blijkt zelfs dat tijdens de recessie 61 procent van de consumenten een merk heeft gekocht dat een goed doel steunt, ook al was het niet de goedkoopste keuze.


Sociaal doel identificeren

In dat onderzoek zegt 56 procent dat maatschappelijke en zakelijke belangen even belangrijk moeten zijn in de besluitvorming van bedrijven. Hiermee suggereert het onderzoek dat merken er belang bij blijven hebben om een sociaal doel te identificeren en bij te dragen aan een doel dat bij ze past. Tweederde zou ook van merk switchen als een ander merk, van vergelijkbare kwaliteit, een goed doel zou steunen.


‘Sociaal’ wordt nieuw statussymbool

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat traditionele statusobjecten zoals grote huizen en luxe auto’s inleveren ten opzichte van een nieuwe status: je identificeren met sociale doelen. Dit onderstreept het belang voor bedrijven om zich te koppelen aan een authentiek sociaal doel.
gerelateerde items