Jeanette Eesmann: ‘Het is voor goede doelen lastig een goede lobby neer te zetten’

6 december 2018, 13:00
Jeanette Eesmann: ‘Goede doelen moeten véél meer berichten over hoe goed het gaat en wat er nou gebeurd is om dat te bereiken.’ (Foto: Desiree Engelage)
Jeanette Eesmann: ‘Goede doelen moeten véél meer berichten over hoe goed het gaat en wat er nou gebeurd is om dat te bereiken.’ (Foto: Desiree Engelage)
Een van de deelnemers aan het eerste filantropiecongres Civil Power afgelopen donderdag was Jeanette Eesmann, directeur van Mindwize. Haar bureau helpt non-profits met het werven en binden van donateurs door middel van campagnes en data-analyses. Wat is haar visie op het gegeven dat goede doelen vaak met een probleem naar buiten toe communiceren om impact te creëren bij mensen?
 
Waarom geef je eigenlijk?
‘Het heeft te maken met hoe mensen in elkaar steken. Als iemand niet weet van een kwestie, dan wil hij ook niet doneren voor de oplossing. Want waarom geef je eigenlijk? Je geeft omdat er iets aan de hand is. Als je zegt: ‘Het gaat allemaal fantastisch! We hebben al vier of vijf problemen opgelost, maar we hebben nog een steuntje in de rug nodig’, dan ontvang je gewoon minder geld.’ Er bestaat een mooie quote in fondsenwerving:
if there are no problems to solve, a donor has nothing to do. Om effectief te zijn in je fondsenwerving, moet je mensen vragen of ze iemand anders willen helpen die in een slechte situatie zit. Maar ik ben het er ook mee eens wat tijdens Civil Power is gezegd: goede doelen moeten daarnaast véél meer berichten over hoe goed het gaat en wat er nou gebeurd is om dat te bereiken. Maar alles heeft zijn plek in goede fondsenwerving.’
 
Dialoog
‘Wij houden bij Mindwize meestal de strategie aan dat je iemand beschrijft die hulp nodig heeft. Mensen willen graag andere mensen helpen. Daarmee begin je de dialoog, maar daarna moet je de relatie met donateurs verdiepen door te vertellen hoe de donateur iemand heeft geholpen en hoe dat leven ten goede veranderd is. Je vertelt ook over je hoogtepunten en dieptepunten tijdens een project. Het is een beproefde methode: Je vraagt, je bedankt en daarna rapporteer je. Deze cyclus, waarbij elk onderdeel even belangrijk is, proberen we ook bij alles wat we doen in te bouwen.’
 
‘De uitspraak ‘Maak vrienden voordat je ze nodig hebt’, vond ik leuk. Maar het is voor goede doelen lastig om een goede lobby neer te zetten. Daar zal echt nog aan gewerkt moeten worden. Je zult daar goed moeten kijken welke communicatiekanalen je gaat inzetten om mensen te bereiken en hoe je dat gaat doen.’
 
Meer weten over Civil Power? Klik dan hier.
gerelateerde items