IFC 2017: in fundraising moet alles anders!

17 oktober 2017, 13:00
Fundraising moet anders, zoveel is zeker.
Fundraising moet anders, zoveel is zeker.
Deze week barst hét jaarlijkse fondsenwervingscongres in Europa los. Het International Fundraising Congress sloeg zijn tenten weer op in Noordwijkerhout. Meedoen kan nog. De plenaire opening is woensdagmiddag en meteen daarna begint er een overvloed aan workshops, debatten en interactieve sessies. Thema dit jaar: A New Conversation.
 
Altijd prikkelend, altijd toonaangevend
Het bijzondere aan het IFC is, al ruim 35 jaar, dat fondsenwervers, toeleveranciers en bestuurders van alle mogelijk filantropische instellingen uit de hele wereld elkaar ontmoeten in een dynamische en altijd inspirerende setting. Natuurlijk zijn er ‘standaard’ sessies voor de laatste stand van zaken rondom crowdfunding, online marketing, samenwerking met het bedrijfsleven en tientallen andere zaken. Maar de kracht van het IFC zit hem vooral in de prikkelende debatten en panelgesprekken, waarbij je wordt uitgedaagd om uit de dagelijkse praktijk te stappen.
 
Urgenter dan ooit na Britse imagocrisis
Het thema ‘A New Conversation’ ligt voor de hand, nu de internationale fondsenwervingswereld (vooral in Europa en de VS) zich aan het herbezinnen is op traditionele, soms afgekloven marketing- en wervingsmethoden. De crisis die twee jaar geleden het VK trof, dwingt vooral Europese fondsenwervers tot zelfreflectie (zoals in Nederland ‘De Toekomst van Fondsenwerving’). Moeten we wel zo doorgaan? Heeft de publieke opinie die ons soms ‘irritant’ vindt, niet gewoon -een beetje- gelijk? Is onze communicatie niet contra-productief?
 
Kretologie en kippenvel
Meer dan zeventig sprekers uit de hele wereld trekken dit jaar nog meer dan anders de deelnemers uit hun comfort zone. Het argument dat we ‘het altijd zo gedaan hebben’ en dat ‘het nog steeds geld oplevert’ telt definitief niet meer. Het IFC is van oudsher sterk in pakkende kretologie en openings- en slotsessies die zorgen voor kippenvel. Alleen daarvoor moet iedereen in de filantropische sector er één keer naartoe. Maar voor wie dieper wil gaan dan de grote gebaren en de flitsende filmpjes, is er heel veel te halen. Niet in de laatste plaats de overvloed aan borrels, netwerkbijeenkomsten, diners en een spetterend feest.
 
Vlaggenschip van de Resource Alliance
Het IFC is een van de activiteiten van de Resource Alliance, een internationale not-for-profit organisatie die zich inzet om kennis, inspiratie en invloed in de social impact sector te delen en te ontwikkelen.  Er is ook een IFC Azië en een pop-up IFC in Zuid-Afrika. Daarnaast biedt de Resource Alliance een reeks aan inspirerende websites, blogs en trainingen. Een van de bestuursleden van de Resource Alliance is Marc van den Tweel, directeur Natuurmonumenten.   
De Resource Alliance geeft (i.s.m. de Rockefeller Foundation) ook elk jaar een Social Impact Award uit.

►www.resource-alliance.org
►Voor tickets: klik hier.


The Fundraiser-redacteur Marjan Smeitink doet vanuit Noordwijk verslag over het congres.
 
⇒Volgende week (26 oktober) verschijnt er i.v.m. een kort herfstreces geen DDB Journaal. Wel zijn er DDB Daily's: nieuwsoverzichten die dagelijks rond 12.00 uur verschijnen. Wilt u voortaan ook DDB Daily in uw mailbox ontvangen? Meld u aan voor een kosteloos abonnement: klik hier.
 
gerelateerde items