IFC 2012: Fondsen werven vanuit internationaal perspectief

20 juni 2012, 04:00
IFC 2012: Fondsen werven vanuit internationaal perspectief
IFC 2012: Fondsen werven vanuit internationaal perspectief
Terwijl het International Fundraising Congress (IFC) steeds dichterbij komt, geven de verschillen in fondswerven en in verschillende landen en culturen stof tot nadenken. Het is tijd voor vernieuwing en een andere aanpak.

Mark Cook van Moving Thinking vertelt over de ervaringen van zijn oom, een Britse expat in Thailand. De lokale tempel daar vraagt regelmatig om donaties van dorpsbewoners om gebouwen te kunnen renoveren of families te kunnen helpen met ziektekosten. Donateurs hoeven niet te rekenen op privacy: in het midden van een dorp staat een grote luidspreker waaruit de namen van de donateurs worden geschreeuwd en het bedrag dat ze hebben geschonken. Het effect is krachtig, want donateurs voelen zich gewaardeerd en willen het weer doen.

Nieuwe mogelijkheden
Hoewel de manieren internationaal verschillen, is de kernmotivatie van geven vrijwel overal gelijk. En omdat het politieke landschap verschuift, komen er nieuwe mogelijkheden voor fondsenwervers. Voorop lopen de filantropen die familie- en corporate fondsen oprichten. Maar die worden in de dorpen zoals hiervoor omschreven niet altijd met open armen ontvangen, vooral omdat de dorpelingen liever duidelijkheid hebben in wat er gegeven wordt en aan wie. De fondsen moeten dus transparant zijn.

Strategisch geven
Daarnaast is er een trend dat hulp duurzaam moet zijn, ook in de Arabische regio. Atallah Kuttab, oprichter en voorzitter van SAANED: “Fondsen werven in de Arabische wereld is complex. In sommige landen is het illegaal om een gift te doen aan een fonds dat helpt in een ander land. Maar mensen geven wel! Om strategisch geven mogelijk te maken, vragen we overheden de regels te versoepelen.”

Lessen leren
Kortom: er zijn genoeg lessen die geleerd kunnen worden. En dat kan tijdens het International Fundraising Congress, waar fondswervers van zo’n zestig landen hun ervaringen gaan delen. “Er is geen enkel platform zoals het IFC, dat zo’n diversiteit presenteert”, zegt Neelam Makhijani, CEO van de Resource Alliance. “Diversiteit in landen, sprekers en case studies.”

Het IFC vindt plaats van 16-19 oktober. Bezoek voor meer informatie
gerelateerde items