IFC 2011: trends en hoogtepunten

27 oktober 2011, 06:59
AMSTERDAM (27 oktober) - Het 31e International Fundraising Congress, vorige week in Noordwijk, was levendig als altijd. En drukker bezocht dan ooit, ondanks de pittige deelnamekosten. Na de enorme technologische ontwikkelingen in marketing en fundraising van de afgelopen 20 jaar, is het duidelijk tijd voor herbezinning. Back to basics. En dat is nog helemaal niet zo simpel.


Trend: back to basics, maar dan perfect

Veel grote organisaties zijn verworden tot goed geoliede (hopelijk!) pseudo-ministeries. Met bijbehorende communicatie-stijl en bureaucratie. Die tijd is definitief voorbij. Succesvolle organisaties (zowel wat betreft inkomsten als wat betreft impact) weten een perfecte organisatie te combineren met aansprekende, lokale, kleinschalige communicatie. Per Stenback, met decennia ervaring bij alle grote goede doelen: "Doe de basics, richt je op persoonlijke en inspirerende communicatie met je potentiële achterban. Maar doe die basics perfect. Geen zelfgebreide, houtje-touwtje acties. Er is geen excuus meer voor bedankjes die pas na 48 uur binnenkomen. Om nog maar te zwijgen van 48 dagen. Helaas is dat nog steeds bij veel organisaties gebruikelijk. Als je database en organisatie op orde is, kan elke gever of belangstellende binnen een uur bedankt worden en/of de gewenste informatie of dienst ontvangen."


Trend: vrouwen rukken op

De cijfers zijn duidelijk: filantropie wordt steeds meer een vrouwenzaak. Zowel in de besturen van filantropische instellingen als aan de geverskant maken vrouwen steeds vaker de dienst uit. Advies: houd dat in je achterhoofd, maar verwijder de mannen niet van je organisatie.


Trend: de community is springlevend

Ooit zijn alle goede doelen begonnen als kleine organisaties, vooral gesteund door lokale, kleine gemeenschappen. Door de immense technologische ontwikkelingen in marketing en fondsenwerving is die simpele basis op de achtergrond geraakt. Niet doen, betoogt Tony Elisher van THINK, een van de grote mannen achter het IFC. De community is weer helemaal terug. Of het nu om internet-groepen gaat of om echte groepen mensen: peer to peer communicatie en fondsenwerving is springlevend. Dat betekent dat elke gedachte aan een zendergerichte bottom-down communicatie uit den boze is. Die tijd is definitief voorbij. Bouw aan je merk en laat groepen individuen verder in hun eigen netwerk het werk doen, gedreven door hun eigen creativiteit. Het moeilijkste: faciliteer ze wel, maar bemoei je er verder zo weinig mogelijk mee.


Trend: bied HOOP

Na toverwoorden als vertrouwen en passie is de tijd nu aan de hoop. Dat betekent niet dat je organisatie niet betrouwbaar moet zijn (uiteraard wél!) en dat passie achterhaald is (is belangrijk, maar vanzelfsprekend voor elke filantropische instelling).

Wat mensen in deze onzekere, economisch instabiele tijden willen is allereerst: hoop. Een organisatie die een glimpje hoop kan bieden, kan rekenen op warmte en inzet van donateurs, leden en publiek. Wees niet bang voor grote woorden en een ambitieuze visie. Er is nog nooit een donateur geïnspireerd door een jaarverslag, maar er zijn heel veel donateurs geïnspireerd door een schitterende toekomstvisie.


Trend: go corporate!

Een duidelijke ontwikkeling: steeds meer filantropische organisaties sluiten lucratieve deals met bedrijven. Als dat goed gebeurt, hebben beide partijen daar veel voordeel van. Kijk uit voor een al te glossy en afstandelijke uitstraling als je corporate partner een groot bedrijf is. Zorg altijd dat er voor de individuele gever/belangstellende iets te doen en te beleven is. Prachtig voorbeeld: Ronald McDonald. Een groot bedrijf als hoofdpartner, vele andere bedrijven als partner, maar tegelijkertijd is er voor elke individuele gever ook iets te doen. En vooral: die individuen krijgen steeds het gevoel dat ook hún geld en inzet ertoe doet.

Ander voorbeeld van big bucks: IKEA doneert 62 miljoen dollar voor de Hoorn van Afrika.


Trend: het gaat niet alleen om geld

Beetje gek voor een fundraisingcongres? Toch niet. Steeds vaker merken organisaties dat communicatie en acties die niet allereerst om geld draaien, heel succesvol zijn. Denk aan: een cadeautje voor donateurs zónder giftverzoek, een kaart/mail/filmpje/game zónder giftverzoek. En vooral: inspiratie en hoop. Zonder giftverzoek. Dankzij sociale media breiden positieve signalen en inspirerende ideeën zich razendsnel uit. Bied mensen ook de kans om mee te doen aan acties waarbij het gaat om hun inzet, netwerk of digitale support. Dat geld komt daarna echt wel.


Trend: samenwerken

De mensen/donateurs roepen het al jaren: werk toch eens wat meer samen. Eindelijk dringt het door tot de charity wereld. Creatieve en lucratieve combinaties zijn overal. Bedenk steeds dat je merk waarschijnlijk minder belangrijk is dat je doel. Als je zichtbaar maakt dat een samenwerkingsverband ten goede komt aan het doel, zal het publiek op je hand zijn.


Trend: apps en sms

Inderdaad: toch een technisch middel in deze lijst. Heeft je organisatie nog geen leuke, inspirerende app? Zorg dan dat je er snel een ontwikkelt. Ook mooi: een sterke sms-actie zoals deze van Christian Aid.


Trend: alleen de excellente organisaties overleven

Makkelijker gezegd dan gedaan. In tijden van (permanente) crisis en een overvloed aan goede doelen moet je uitblinken. Creatief zijn en je klantenservice perfect op orde hebben. De impact van je activiteiten zo inzichtelijk mogelijk maken.  De concurrentie is moordend. Succes!


Volgende week: meer IFC plus interviews met de interessantste sprekers
gerelateerde items