Toon alles (2)

Hans Geels:“Je moet excelleren in marketing”

12 april 2012, 08:59

AMSTERDAM (12 april) - Het begon met een succesverhaal. Hans Geels, directeur van CliniClowns, wist in elf jaar tijd het budget van de organisatie te vergroten van een tot veertien miljoen euro. CliniClowns was een sterk merk, maar is inmiddels ingehaald door Kika. Geels is momenteel bezig met het schrijven van een boek over marketing in de filantropische sector en gaat zijn eigen tips zelf toepassen.

“We zijn aan het wegzakken qua bekendheid”, zegt Geels in een videointerview met Marketing Tribune. Elf jaar geleden was CliniClowns een onbekend merk, dat Geels goed op de kaart wist te zetten. Om dat terug te krijgen is de organisatie gestart met de ontwikkeling van een nieuwe campagne. “Marketing bij goede doelen gaat erom dat je snapt welke oeremotie mensen drijft om geld aan jouw organisatie te geven”, legt Geels uit. “Dat is iets anders dan het hebben over wat je als organisatie nou eigenlijk doet. We zijn nu een nieuwe campagne aan het maken waar we veel dichter op onze kernpropositie gaan zitten: de clowns in ziekenhuizen. Dit is toch wat mensen van ons weten, al doen we veel meer.”

“Marketing vies woord”
Geels is samen met Ineke van de Ouderaa bezig met het schrijven van een boek over marketing voor goede doelenorganisaties: Marketing van idealen. “Marketing is niets anders dan ‘wat blieft u?’. In ons boek proberen we basisinzichten aan mensen mee te geven in de vorm van twintig praktische tips. Vooral in onze sector, waar marketing toch een beetje een vies woord is, is het ontzettend belangrijk dat niet alleen de marketingafdeling, maar iedereen tot aan de top van het bedrijf inziet dat als je een ideaal wilt verwezenlijken, je moet excelleren in marketing. Zowel op product- en merkniveau als in je fondsenwerving.”

Productmarketing
Geels gaat zijn eigen tips ook in de praktijk brengen bij CliniClowns: “Wij moeten onze productmarketing veel beter doen, zodat we onze toegevoegde waarde beter kunnen uitleggen aan artsen. Daar kunnen we ook iets mee doen in de opleiding van artsen en verpleging. Daarnaast hebben we veel kennis over hoe je contact kunt maken. Misschien kunnen we dat aanbieden aan het basisonderwijs. Kortom, wij moeten ons product beter gaan marketen.”

gerelateerde items