'Goede doelen en cultuursector moeten voorbereid zijn op blockchain'

3 september 2018, 06:00
Cremers: 'Om toekomstige kansen te kunnen benutten, moet de goede doelen en cultuursector voorbereid zijn op wat komen gaat.’
Cremers: 'Om toekomstige kansen te kunnen benutten, moet de goede doelen en cultuursector voorbereid zijn op wat komen gaat.’
Blockchain is een hot topic op de agenda voor veel non-profitorganisaties. Maar er is nog veel onbekendheid bij het publiek. Roy Cremers van voordekunst vindt dat organisaties wel voorbereid moeten zijn, ook waar het gaat om crowdfunding en blockchain. Onbekendheid is een te groot obstakel om crowdfunding middels blockchain te introduceren. De kans op succes is nu niet groot genoeg.’
 
Hoe belangrijk kan blockchain zijn voor crowdfunding?
Cremers: ‘De principes van blockchain zijn ook de principes van crowdfunding; democratisch, transparant, laagdrempelig. Een crowdfundingplatform speelt momenteel de rol van 'middleman' en die zou met blockchain overbodig kunnen worden, alhoewel er altijd wel een bepaalde vorm van begeleiding en validatie nodig zal zijn. Bij voordekunst begeleiden we iedere maker die een campagne start en met resultaat: het succespercentage op voordekunst is ongekend hoog met tachtig procent. Andere platforms, zonder begeleiding, kennen een veel lager succespercentage. Er moet echter nog wel een mentaliteitsverandering gaan plaatsvinden bij het publiek. Op dit moment is onbekendheid met blockchain een te groot obstakel om crowdfunding middels blockchain te introduceren. De kans op succes is nu niet groot genoeg. Er moet eerst meer publieke bewustwording komen van de mogelijkheden die blockchain heeft en hoe het werkt.’
 
Zijn er al voorbeelden van het gebruik van blockchain?
Cremers: ‘Er zijn enkele pilots gedaan, waaronder door het Longfonds en er wordt momenteel gewerkt aan een nieuw global platform dat Kickstarter overbodig wil maken, genaamd Acorn Collective. Het zijn echter initiatieven die in een studiefase zitten en nog operationeel zijn. Hiervoor is de tijd nog niet rijp. Hoewel er in de financieringssector veel innovatie plaatsvindt, zijn consumenten, waar het om geld gaat, vrij conservatief. Hetzelfde geldt overigens bijvoorbeeld voor de cultuursector. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voordat er succesvolle voorbeelden zijn, tenzij er ineens een mentaliteitsverandering teweeggebracht kan worden. Maar de maatschappij verandert snel en om toekomstige kansen te kunnen benutten, moet de goede doelen en cultuursector voorbereid zijn op wat komen gaat.’
 
Meer weten over blockchain? Lees dan het boek Bitcoin & Blockchain van Herbert Blankesteijn, verkrijgbaar in onze shop: klik hier.
gerelateerde items