GfK: Waardering voor collectes nog steeds hoog: ‘Anonimiteit, snelheid en eenvoud spreken gever aan’

11 februari 2015, 04:00
GfK: Waardering voor collectes nog steeds hoog: ‘Anonimiteit, snelheid en eenvoud spreken gever aan’
GfK: Waardering voor collectes nog steeds hoog: ‘Anonimiteit, snelheid en eenvoud spreken gever aan’
In opdracht van Stichting Collecteplan heeft marktonderzoeker GfK onderzoek gedaan naar de huis-aan-huiscollecte. Uit het onderzoek blijkt dat de collecte nog steeds de meest gewaardeerde manier is van doneren aan een goed doel.

Een echt groot onderzoek was het niet. GfK ondervroeg in oktober vorig jaar 513 respondenten van 18 jaar en ouder. Voor deze respondenten is het geven via de huis-aan-huiscollecte het meest aantrekkelijk. Op de tweede plaats komt het kopen van een product ten bate van een goed doel en iemand sponsoren voor een (sportieve) prestatie staat op drie. De mate waarin mensen een bijdrage geven aan een collectant is sterk afhankelijk van leeftijd, geslacht en opleiding. En ook over hoe men toekomstige manieren van doneren aan een collecte ziet, verschillen de meningen.

6 op de 10 Nederlanders geeft aan de collectant
Volgens de Stichting Collectenplan (SCP) staat de Nederlandse traditie fier overeind dankzij haar incidentele karakter, de anonimiteit van een gift, snelheid en de eenvoud. ‘Nederlanders geven nog steeds gul aan de collectant, ondanks de economische crisis’, zegt SCP-beleidsmedewerker Anoek Smith (foto). ‘Ieder jaar wordt er nog steeds ruim 40 miljoen euro gedoneerd.'
Een aantal conclusies uit het onderzoek: vrouwen geven vaker dan mannen (67 procent tegenover 54 procent), 65-plussers en mensen uit het noorden van het land geven het vaakst (68 procent) en hoger opgeleiden geven vaker dan laagopgeleiden, maar beide scoren ze hoog: 73 procent tegenover 54 procent.

Redenen van geven aan de collecte
De respondenten konden meerdere redenen geven waarom ze aan een collecte geven: de collecte leidt niet tot verdere verplichtingen (63 procent), een gift aan de collecte is snel en eenvoudig (51 procent) en Ik vind dat het hoort om goede doelen te steunen (32 procent).

Alternatieven voor het kleingeld
De collecte is dus nog steeds geliefd, maar kleingeld neemt af in ieders portemonnee. En Nederlanders lopen niet over van enthousiasme voor toekomstige alternatieven om geld te geven bij de collecte. Volgens SCP speelt ‘onbekend maakt onbemind’ hierbij een belangrijke rol. Jongeren en hoog opgeleiden staan het meest positief tegenover nieuwe alternatieven. Daarnaast spreekt doneren via SMS het meest aan (26 procent) en via een app het minst(18 procent).
gerelateerde items