Geef-smsjes leverden een ton op

10 november 2010, 08:59

AMSTELVEEN (10 november) - Sinds de overeenkomst tussen de telecomsector en VFI over "geef-smsjes" aan CBF-gekeurde goede doelen stroomde er 130.000 euro aan giften binnen: netto een ton voor de goede doelen.

Volgens VFI-woordvoerster Cecile Cense kwamen in een jaar tijd zo'n vijfentachtigduizend sms'jes binnen, goed voor zo'n honderddertigduizend euro aan giften. "Netto is dat ongeveer honderdduizend euro voor de goede doelen', aldus woordvoerder Cense tegenover het Nederlands Dagblad.

De ontwikkeling van nieuwe fondsenwervingsmethoden als geef-sms wordt in het Nederlands Dagblad ook omschreven als een "glibberig terrein". "Omdat het om kleine bedragen gaat (twee tot drie euro) is het zaak dat de vaste donateurs niet overgaan tot sms-betalingen", waarschuwt Peter Goudkamp van Kerk in Actie. ‘Mensen denken dan ‘'ik heb al gegeven'. Als je vaste donateurs gaan sms'en heb je echt een probleem.'"

Over de inzet van social media als Hyves, Facebook en Twitter voor fondsenwerving organiseerde VFI op 4 november een serie presentaties. VFI-leden kunnen deze presentaties downloaden via het VFI-intranet.

gerelateerde items