Gedurfde campagne Stichting Vluchteling gooit steen in de vijver

21 november 2017, 08:00
Gedurfde campagne Stichting Vluchteling gooit steen in de vijver
Gedurfde campagne Stichting Vluchteling gooit steen in de vijver
Onder het niet bepaald subtiele motto MINDERMINDERMINDER startte Stichting Vluchteling een paar dagen te vroeg een gedurfde campagne. Teken de petitie! riepen de posters die in Den Haag afgelopen vrijdag al hingen. Dat zou eigenlijk gisteren zijn, maar Stichting Vluchteling legde zich razendsnel neer bij het foutje van het bedrijf dat de posters verspreidde en liet de posters hangen. De campagne zal een aantal weken duren.
 
‘Wij wilden maandag starten met deze campagne, maar omdat het materiaal vrijdag 17 november al op straat lag (hing) zijn we gewoon wat eerder begonnen,’ vertelt een woordvoerster van Stichting Vluchteling. Het bedrijf had nog geprobeerd de posters ijlings weer te verwijderen, maar de steen was al in de vijver gegooid. Twitter stond bol: mocht je opeens wél MINDERMINDERMINDER roepen, terwijl Wilders daar gedonder mee heeft gekregen?
 
Niet iedereen snapt het
Niet iedereen had meteen door dat het hier om een campagne van Stichting Vluchteling gaat (even doorklikken…). Stichting Vluchteling-directeur Tineke Ceelen op Radio 1: ‘Het was wel even schrikken, dat afgelopen weekend de heisa al begon. Die hadden we wel verwacht natuurlijk, maar dit was ietsje te vroeg. Is niet belangrijk: het gaat ons erom het debat over vluchtelingen en de manier waarop wij met ze omgaan, opnieuw aan te wakkeren. Dat lijkt gelukt.’
Stichting Vluchteling heeft in deze campagne nog meer stunts gepland, maar de voortijdige ophef ‘is natuurlijk al een stunt op zich’, aldus Ceelen. De campagne roept op tot een open en constructief gesprek over vluchtelingen.
 
Geen fondsenwerving, toch nieuwe donateurs
Ceelen: ‘Het debat over vluchtelingen is zo verhard in Nederland en heeft weinig meer met de realiteit te maken, dát moet anders. Niemand kan toch iets hebben tegen minder mensen die in erbarmelijke omstandigheden op drift zijn?’
Opmerkelijk: hoewel er niet om geld wordt gevraagd bij deze campagne, komen er toch giften en nieuwe donateurs binnen, aldus Ceelen. 
gerelateerde items