Gamen levert goede doelen geld op

10 maart 2015, 16:24
Gamen levert goede doelen geld op
Gamen levert goede doelen geld op
Bijna 1,7 miljoen euro voor ebola, dankzij een virtuele ruimte-geit die Argi heet. World of Warcraft-gamers kochten het digitale huisdier onlangs massaal en steunden daarmee het Amerikaanse Rode Kruis. En ook het Nederlandse Oxfam Novib probeerde onlangs voor het eerst geld op te halen via een game, de online role-playing-game RuneScape. De opbrengst: 90.000 euro. 

Goede doelen proberen de aankopen binnen het spel exclusief en aantrekkelijk te maken voor gamers. In RuneScape kan het karakter virtuele munten aan een mannetje geven. Daarvoor kreeg je in het spel een cadeau terug. Tegelijkertijd werden de virtuele munten omgezet in een 'echte' donatie aan Oxfam Novib. Speler Jan de Groot doneerde op deze manier: ‘Het is iets wat voor mij een kleinigheid is, die munten heb ik zelf met veel spelplezier opgehaald. Dan is het makkelijk daar een klein beetje van op te offeren om een goed doel zoals Oxfam te helpen’ 

Twee werelden
Dat is precies de bedoeling, zegt Jurrian ten Hove (foto), die bij Oxfam Novib verantwoordelijk is voor het project. ‘Het moet heel laagdrempelig zijn. Daarnaast moet het echt in de game horen, het moet in de fantasy-wereld passen. Een donatie moet niet opdringerig voelen.’
Gamekings-medewerker Van de Ven vindt dat het meer inhoud had mogen hebben. ‘Geef voorlichting over wat dat goede doel nou precies doet en maak inzichtelijk wat voor acties er zijn. Dat lijkt me zinvol.’ Tegelijkertijd beseft Van de Ven ook dat gamers niet echt zitten te wachten op informatie over goede doelen terwijl ze aan het spelen zijn. ‘Het blijven twee werelden die vreemd van elkaar zijn, die een soort verstandshuwelijk sluiten’, vervolgt Van de Ven.’Het voelt een beetje raar en geforceerd.’

‘Vernieuwen is keihard nodig’
Hoogleraar Filantropie René Bekkers vindt het een goede manier om een nieuwe doelgroep te bereiken. ‘Jongeren zijn een hele lastige groep om aan je te binden, dat is een probleem voor goede doelenorganisaties. Dit is een manier van werven die bij heel veel organisaties onbekend is, en die ze niet zo snel zullen uitproberen. Vernieuwing is namelijk niet het sterkste punt van goede doelen in Nederland. Terwijl vernieuwen keihard nodig is, want de traditionele donateur, die elke maand trouw geeft, sterft uit.’

‘Enorm bereik’
Voor Oxfam Novib is het een goede eerste stap, zegt Ten Hove. ‘Om in contact te komen met een jonge doelgroep is dit heel interessant voor ons. Zo'n game heeft zo'n enorm bereik. Hopelijk kunnen we ze later dan ook een tweede keer vragen om iets voor ons te doen, een campagne te steunen, of nog een keer doneren.’

(Bron: NOS op 3)
gerelateerde items