Kan het raam open? Wilsverklaring van The Fundraiser-makers

19 november 2017, 09:00
The Fundraiser: waarheen, waarvoor?
The Fundraiser: waarheen, waarvoor?
Uitgever social enterprise Lenthe lanceerde afgelopen week het nieuwe multimediale vakmedium ‘The Fundraiser. Alles over fondsenwerving & marketing’ in samenwerking met koepel Nederland Filantropieland. Wat zijn de ambities en waarom is gekozen voor een Engelse titel? De initiatiefnemers hebben hun eerste ‘wilsverklaring’ afgegeven. 

Kan het raam open?
Fondsenwerving in beweging heeft een nieuwe titel

 
Een nieuw tijdschrift. Een nieuwe website. Een nieuwe nieuwsbrief. Een nieuw jaarboek. En een nieuw evenement. Allemaal voor fondsenwervers. De naam die dit alles verbindt? The Fundraiser. Met als ondertitel: Alles over fondsenwerving & marketing.
Een Engelstalige titel voor een Nederlandstalig vakmedium: moet dat nou? Toch wel.
 
Fondsenwerving is als vak in grote beweging. Dat vraagt om een medium dat zelf de ramen open wil zetten. Naar de samenleving. Naar de bestuurskamer. Naar de vakgenoten en concullega’s. Hier en in het buitenland. Want kennis en inspiratie over fondsenwerving houden niet op bij de grenzen van een branche en al helemaal niet bij die van een land.
 
The Fundraiser als hoofdtitel weerspiegelt onze wijdse blik en onze weidse ambities. De Nederlandse ondertitel is de vertrouwde grond waarin die ambities wortelen. De taal die we spreken is Nederlands, als ‘Fondsenwerfs’ er niet een zou zijn: de lingua franca van fondsenwervers. Ons jargon. Onze vaktaal. Daarmee richten we ons op iedereen die binnen, met of voor fondsenwerving actief is. Professie en passie. Beroep en roeping. Die geven we ook een stem, want The Fundraiser is behalve zender ook ontvanger en facilitator.  
 
Een kosmopoliet met Hollandse nuchterheid: The Fundraiser laat de vrije geest van fondsenwerving waaien. En stormen als het moet.
Iedereen vindt tegenwoordig maar dat fondsenwervers niet hun organisatie, maar hun gevers centraal moeten stellen. Alsof fondsenwervers dat zelf niet zouden willen. Maar wie zet binnen zijn organisatie de fondsenwervers een keer centraal als cruciale poortwachter naar de samenleving? Fondsenwervers hoeven van The Fundraiser niet op een voetstuk, maar ook zeker niet in een verdomhoekje als haperende flappentap. Bekneld tussen kritische donateurs en veeleisende bestuurders.
 
The Fundraiser heeft oog voor de unieke positie en autonome kracht van de fondsenwervers in Nederland. Door vakkennis, nieuws, analyse gaan wij hen informeren, inspireren en verbinden. Dagelijks via onze website; wekelijks via onze nieuwsbrief; elk kwartaal met een mooi gedrukt magazine en jaarlijks met een fraaie jaargids en dito evenement.
 
Onderling en met al die silo’s in de sector. We doen dat vanuit ons journalistieke dna en redactionele kennis, verrijkt met al de expertise van fondsenwervers op alle niveaus: van de strategen tot de mannen en vrouwen met de poten in de modder. Streng voor ons zelf, rechtvaardig voor ons allemaal. Dat is onze belofte. Daar mag u ons aan houden. Welkom bij The Fundraiser.

 
The Fundraiser-team Lenthe

 
►Lees ook: ‘The Fundraiser’: Lenthe’s nieuwe vakmedium voor fondsenwervers
►Voor informatie over abonnementen en media: klik hier
gerelateerde items