Toon alles (2)

Leren luisteren staat onderaan de filantropische voedselketen

22 februari 2019, 06:00
Leren luisteren staat onderaan de filantropische voedselketen
Leren luisteren staat onderaan de filantropische voedselketen
Ik zei het al vaker: iedereen die op de een of andere manier werkzaam is in het filantropische circuit móet een paar dingen ook eens gedaan hebben. Zoals aan de service-telefoon zitten. En: minimaal een keer per jaar een collecte doen voor jouw organisatie. Kost minder dan het zoveelste seminar/congres, en is een fantastisch leerproces.

Collecteren staat onderaan de filantropische voedselketen. Het gaat om ‘bejaarden’, ‘middelbare vrouwen’ en ‘kleine bedragen’. Brrr, wat verschrikkelijk allemaal. Liever willen CEO’s, Raden van Bestuur, en topmanagers direct contact met het grote geld en/of de grote namen. Mooie deals en interessante win-win acties met hippe bedrijven, grote merken, semi-koninklijke namen, onbereikbare sporthelden en glamoureuze events.
Allemaal mooi. Moet zeker allemaal gebeuren, levert regelmatig geld en goodwill op.
Maar dat allernederigste werkje in het filantropisch spectrum levert elke keer weer een hele berg nuttige informatie op. 

Wat leer je zoal?
Bij het zien van een pin-collectebus: ‘Jullie zetten me wel onder druk, he? Dat voelt niet prettig, ik maak wel wat over via de website’. (Als iedereen die dat zegt dat ook daadwerkelijk zou doen, breekt de gouden eeuw van de filantropie nú aan.) Maar je leert er wel weer van dat emotionele chantage, of wat als zodanig wordt gevoeld, níet werkt.
Bij het zien van de collectebus: ‘Dat levert toch anno 2019 niks meer op? Alles gaat toch via social media?’
(Valt mee: 7 miljoen in 2018).
Variant: wat hebben jullie nou aan een paar dubbeltjes?
(Valt mee: zeker na een wat langer gesprek wordt soms 50 euro gegeven.)
Dat een respectvol niet-verplichtend gesprek over een bepaald probleem/doel/organisatie, áltijd gewaardeerd wordt en bijdraagt aan het goede imago van jouw zaak. En de hele sector.

Strijkstokken en dure hotels

Je kunt nog zo vaak op je website vermelden aan welke strenge codes en eisen jouw organisatie voldoet: reken er niet op dat iemand dat leest.
Je kunt nog zo exact vermelden wat de directeuren van jouw organisatie verdienen, het is altijd te veel.
Want er is altijd wel een oom op een verjaardag die vorige week nog heeft beweerd dat ‘al die directeuren in de duurste hotels logeren’ en ‘miljoenen opstrijken’. Oefen thuis even om zonder vermoeide blik het gesprek aan te gaan over de ‘strijkstok’.
Reken ook niet op veel kennis over de verschillende loterijen waarvan jouw organisatie eventueel beneficiënt is. Het is allemaal Postcodeloterij en die ‘smijt met geld’.  

Kinderverkrachters en bruine beren

Ook de core business van de collecterende organisatie is vaak niet bij benadering bekend. Soms doet dat ook helemaal niet terzake. Dan is er vorige week iemand geweest voor ‘kinderen in ontwikkelingslanden’ en zoals bekend bestaan organisaties die zich daarmee bezighouden allemaal uit seksueel-misbruikers en -alweer- luxe-hotelslapers. Daar heb jij, weken later op pad voor de bedreigde bruine beer, nog last van.
Wees voorbereid op debatjes, zeker in ‘Groen Linksige’ wijken, want daar wonen zoals bekend mensen die voor vrijwel alles zelf uitstekende oplossingen hebben.
Vaak neerkomend op: ‘dat moet de regering maar regelen, ik betaal belasting genoeg’.isteren 

De essentie van fondsenwerving

Je zou er moedeloos van worden. Niet doen!
Ga, juist als bestuurder/CEO/Social Entrepreneur minimaal een keer per jaar zelf langs de deuren. Kies een paar wijken met een verschillend welstandsniveau en leer de essentie van fondsenwervende communicatie: het inspirerend uitdragen van een maatschappelijk doel. Geniet van de mooie gesprekken die soms ontstaan en die ene persoon die door jou geïnspireerd wordt contact op te nemen met de notaris over een legaat.
Maar de allerbelangrijkste opdracht voor je collecteweek: luister, luister, luister naar al die mensen die niet op jou zitten te wachten.
gerelateerde items