Toon alles (1)

Einde aan kluitjesvoetbal straatwerving

23 augustus 2016, 12:00
Concentraties van straatwervers hebben een hoge irritatiefactor
Concentraties van straatwervers hebben een hoge irritatiefactor
Toezichthouder CBF is blij dat Direct Dialogue Donateurwerving Nederland (DDDN) wervers voor goede doelenorganisaties beter gaat spreiden. Veel consumenten ergeren zich aan de grote hoeveelheid wervers in bijvoorbeeld drukke winkelstraten, aldus DDDN. Het streven is daarom het aantal wervers tot maximaal drie per plek te beperken.
 
Vanaf de herfst worden de favoriete plekken verdeeld. Volgens Henk Dokter, directeur van de branchevereniging, zijn er onwenselijke situaties ontstaan zonder een dergelijk systeem, hoewel de vereniging nauwelijks klachten krijgt. Ook het CBF krijgt nauwelijks klachten. ‘Het collecteren voor goede doelen hebben we al meer dan vijftig jaar goed geregeld. Voor het werven van donateurs bestaan nauwelijks spelregels; het is een grijs gebied’, aldus directeur Roline de Wilde. ‘Het is goed dat DDDN nu zelf het initiatief neemt om daar verandering in te brengen.’
 
Afspraken over wegsturen
Ruim negentig procent van de bedrijven die voor goede doelen werven zijn aangesloten bij DDDN. Zij zullen allemaal gebruik gaan maken van het systeem. DDDN gaat nu eerst een inventarisatie maken van plekken waar te veel wervers op een kluitje staan. Dokter: ‘Dat betekent niet dat er direct nergens meer dan drie jongens of meisjes zullen staan die voor een goed doel werken. Duizenden wervers gaan de software gebruiken, dus het gaat echt wel even duren voordat iedereen het doorheeft. Maar in steden zoals Den Haag werkt het verdelen van plekken al goed.’ De vereniging wil bovendien afspraken maken met de winkeliers, de gemeente en de politie over het wegsturen van straatwervers.
 
Vergunning
Het CBF wil graag afspraken maken met de sector en de Vereniging Nederlandse Gemeenten voor het eventueel instellen van een lokale vergunning, net zoals die er is voor collectes.
gerelateerde items