Toon alles (2)

Donateurs uitmelken: die tijd hebben we gehad

14 september 2016, 10:00
Donateurs uitmelken: die tijd hebben we gehad
Donateurs uitmelken: die tijd hebben we gehad
Reinier Spruit vloog naar Dublin om daar de eerste Fundraising Summer School in Dublin bij te wonen. De conclusie van de aanwezige top van de wereld van de fondsenwerving: het lijkt wel of we donateurs zo snel mogelijk willen uitmelken. En ook de Nederlandse fondsenwervers krijgen van Spruit een goed advies: ‘Als we in Nederland fondsenwerving serieus willen nemen, dan moeten we veel meer naar buiten om te luisteren en leren.’ Op naar Dublin dus. Een verslag.
 
Het centrale thema was duidelijk: donateurgeoriënteerde fondsenwerving om op de lange termijn het beste resultaat te boeken. Het thema is een reactie op de problemen in Engeland: daar kwam het afgelopen jaar het ene na het andere fondsenwervingschandaal in het nieuws. Van agressieve wervingsmethodes tot illegale omgang met data, van totale afwezigheid van de juiste controlemechanismen of monitoring bij wervingbureaus, continue druk op het publiek door steeds meer en vaker om geld te vragen tot het ontbreken van de meest basale vormen van reciprociteit in de relatie tussen donateur en de organisatie. Om het plaatje compleet te maken werden ook de directiesalarissen er maar weer eens bijgesleept.
 
Leren van de VS en VK
De gevolgen waren dramatisch: het vertrouwen in goede doelenorganisaties werd geschaad, inkomsten kregen een knauw en enkele fondsenwervingsbureaus gingen failliet. En omdat wij altijd zeggen dat de VS en het VK op het gebied van fondsenwerving op ons voorlopen, vind ik dat we ook de negatieve ontwikkelingen goed in de gaten moeten houden. Laten we in Nederland leren van hun fouten. En sommige symptomen zien we bovendien ook in de Nederlandse markt… Reden voor mij om het congres bij te wonen.
 
De donateur upgraden
Een prachtige groep sprekers met jarenlange ervaring werd ons aangeboden. Grote namen als Mark Phillips, John Lepp, Jen Love, Simone Joyaux, Beate Sørum, Ken Burnett, Sean Triner, Alan Clayton en Tom Ahern. Steeds was de donateur het centrale thema. Want wat goede doelen willen zeggen of doen, sluit vaak niet aan met wat donateurs willen horen of meemaken. Weleens een donateur tegengekomen die elk jaar ge-upgrade wil worden? Of die in het lapsed bakje wil vallen? De conclusie: de sector moet veel meer met donateurs in gesprek om te achterhalen wat er speelt, welke behoeften zij hebben en achterhalen waarom donateurs doen wat ze doen. Donateurs goed behandelen en waarderen is het enige wondermiddel in fondsenwerving. Dat lijkt logisch, maar blijkt dus in de praktijk niet vanzelfsprekend.
 
Persoonlijke bedankjes
Alle presentaties zaten boordevol tips. Een mooi voorbeeld daarvan waren de unieke bedankjes die organisaties sturen naar donateurs. Niet ge-script, persoonlijk, verrassend en handgeschreven. Pure emotie. De quote van Maya Angelou kwam uiteraard ook voorbij: ‘People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.’
 
Dat vat alles samen, want daar gaat het om: de ervaring van de donateur. Die ervaring zorgt voor tevredenheid, betrokkenheid en vertrouwen. En daar is niet elk fondsenwervingsbeleid op gericht. Want worden donateurs echt blij van de nieuwsbrief die uw organisatie verzendt? Of staat daar alleen maar in hoe geweldig de organisatie is? Met andere woorden: komt de donateur er zelf ook nog in voor?
 
Donateurs uitmelken
Investeren in de lange termijn is cruciaal is om groei te realiseren. Een relatie met een donateur is namelijk het meest winstgevend op de lange termijn. Dat wist u al? Toch lijkt het erop alsof veel goede doelen er vrij weinig aan doen om de relatie met donateurs te verstevigen. Binnen een relatie gaat het om reciprociteit, maar het lijkt wel of we donateurs zo snel mogelijk willen uitmelken. En dan kijken we raar op dat retentiecijfers hard achteruitlopen. Alle beslissingen die we maken moeten een bijdrage leveren aan langetermijngroei. Dus met respect voor de donateur.
 
Damian O'Broin
Initiatiefnemer Damian O'Broin, oprichter van het Ierse fondsenwerving bureau Ask Direct, is tevreden met het congres: ‘I think it succeeded way beyond our expectations. There was an incredible buzz and atmosphere with lots of people getting involved in the debates and discussions. And I think people left feeling energised, motivated and ready to go back to their workplaces and do better fundraising.’
 
Nederlanders: naar buiten!
Ik ben het met hem eens. Op een klein puntje na: hoewel ik enkele maanden geleden een oproep plaatste op deze site, maakten slechts twee andere Nederlanders de oversteek naar Dublin. Zeer teleurstellend. Als we in Nederland fondsenwerving serieus willen nemen, dan moeten we veel meer naar buiten om te luisteren en leren. Wie in aanraking komt met andere fondsenwervers zal inzien dat er nog veel te verbeteren valt. Ook uw fondsenwervingbeleid. Investeer in fondsenwerving, door te investeren in uw fondsenwervers. (Dit congres kostte slechts tweehonderd euro!)
 
Tot volgend jaar in Dublin?
 
gerelateerde items