Toon alles (2)

Digitale media zeer effectief voor goede doelen

1 april 2010, 08:59
Charitatieve organisaties kunnen hun inkomsten aanzienlijk verhogen door marketing via de digitale media. Ze bereiken er miljoenen mensen mee en bovendien de aantrekkelijke doelgroep technologisch vaardige jongeren, waarmee ze via andere kanalen nauwelijks in contact kunnen komen.

Dat schrijft Profnews.nl op basis van berichtgeving in het Amerikaanse reclamevakblad Advertising Age.

Sms-actie Rode Kruis
Een voorbeeld daarvan is de actie die het internationale Rode Kruis op gang zette na de aardbeving op Haïti. Het Rode Kruis startte een sms-actie die consumenten vroeg een donatie te doen die later op hun telefoonrekening zou verschijnen. Binnen 36 uur bracht de actie al ruim vier miljoen dollar op, waarmee het de meest succesvolle sms-actie ooit was. Momenteel staat de teller op 32 miljoen dollar, ofwel 12,5 procent van het totale budget dat het Rode Kruis aan Haïti toekende. Het aantal reacties bedraagt tot nu toe 3,1 miljoen, en ze blijven binnenstromen.

Donaties via internet
Van alle donaties die het Rode Kruis ontvangt, komt zestig procent via het internet. De rest  komt uit sms, overboekingen en telefonische donaties. Het precieze aandeel van sms-donaties is niet bekend, maar het Rode Kruis verwacht een groeiende rol voor dit medium.
gerelateerde items