Dan Pallotta: ‘Outside de box denken, is de nieuwe box geworden’

19 november 2015, 04:00
Pallotta: outside the box is eigenlijk het nieuwe inside the box...
Pallotta: outside the box is eigenlijk het nieuwe inside the box...
Dan Pallotta’s kruistocht voor een bedrijfsmatiger en professioneler aanpak van de non profit-sector duurt inmiddels al een jaar of tien. Pallotta opende het recente International Fundraising Congress in Nederland met een vlammend pleidooi voor 'Innovatie Nieuwe Stijl.' En Pallotta zou Pallotta niet zijn als hij niet ook opnieuw een dringende oproep doet om, net als het bedrijfsleven, flink te investeren in innovatie. Filanthropium Journaal doet verslag.

Maanlanding: alles leek mogelijk
‘Innovatie is cruciaal voor de non-profitsector, net zoals het dat is voor élke sector. Helaas hebben charity's een flinke achterstand; ze zijn nog op geen stukken na tot hun full potential gekomen.
Ik herinner me nog goed hoe ik als kind de landing op de maan zag. Dat was een enorm spannende ervaring: een hele generatie kreeg toen het gevoel dat alles mogelijk was. The human race was dreaming. Voor andere generaties zijn er weer andere kernmomenten. Momenten waarop je denkt en voelt: álles is mogelijk.’

Veel passie, weinig ideeën
‘Helaas is dat gevoel van oneindige visionaire dromen en ambitie later weer weggezakt. Apollo 18 is nooit van de grond gekomen. En alles wat we graag zouden willen oplossen (armoede, kanker, onrecht) bestaat ook nog steeds.
Ik zie in de non-profitbranche heel veel passie, maar te weinig echte ideeën over hoe we onze dromen moeten realiseren.’

Machteloze wanhoop als basis voor emotionele events
‘Met mijn sportieve fundraising events (zoals de California Aids Ride) heb ik geprobeerd emotie, betrokkenheid en boven-jezelf-uitstijgen te combineren.
De basis van dat event lag in de machteloze wanhoop die we toen als homo-gemeenschap voelden. En door die sport-events juist te richten op gewone, niet speciaal getrainde, mensen, kanaliseerden we een gemeenschappelijke droom.
Wie 100 km kan lopen of 300 km kan fietsen, kan boven zichzelf uitstijgen. En dat is het begin van de oplossing van grote problemen.’

Human kindness
‘In het begin leenden we geld voor deze sportieve events, omdat we zochten naar schaalvergroting. Ik ben altijd gedreven geweest door het idee dat we de New Age-gedachten incorporeerden in onze fundraisende events. Onze events werden een toneel van human kindness. Van dapperheid en lef. Van elkaar steunen en verder helpen tijdens enorme fysieke uitdagingen.’

Disney en menselijke waardigheid
‘Wat ik ook altijd belangrijk heb gevonden: fundraising moet een happy event zijn. Er moet een scheut Disney in je event zitten. Net zoals waardigheid. Dat alles komt samen in goed georganiseerde fysieke uitdagingen als fondsenwervend middel. Elke gewone man of vrouw kan meedoen als ze maar trainen en hun eigen omgeving mobiliseren en meenemen in hun droom. Het is geweldig om te zien hoe mensen boven zichzelf kunnen uitstijgen.’|
Zichtbaar investeren in kwaliteit en comfort
'Met onze events gingen we altijd uit van kwaliteit en een zeker comfort. Wie na lang trainen dagenlang door Amerika fietst voor een goed doel, verdient een behoorlijke douche en een comfortabel bed. Het hoeft niet armzalig en goedkoop te zijn: je moet zichtbaar investeren in deze mensen die voor een grote doel geld bijeen fietsen/lopen/rennen/zwemmen. De deelnemers voelden zich gekoesterd en gewaardeerd. En begrepen. Eindelijk konden ze zelf iets doen aan die onmetelijke problemen als aids, kanker en armoede.’

Een kleine deuk in de eeuwigheid
‘In een ideale wereld zouden wij in de charity-sector gedreven moeten zijn door liefde. De krachtigste innovatie in onze sector komt vanuit een diep verlangen om het leven van anderen positief te beïnvloeden. Als je dingen zichtbaar verandert, bied je perspectief. Vergelijk Steve Jobs: 'I wanna put a dent in the universe.’
Het kan ook kleiner beginnen: Walt Disney wilde oorspronkelijk draaimolens spannender en leuker maken.’

Koester de lastigen en onaangepasten
‘Voor succesvolle innovatie heb je rare mensen nodig. Think different, inderdaad. Denk aan mensen als Einstein, Ghandi, Lennon, Jobs. Het onaangepaste, het ‘moeilijke’ van creatieve geesten, dát is wat je nodig heb. Koester de misfits en de troublemakers. Ghandi en Mandela konden misschien lastig een reguliere baan houden, ze hebben wél de wereld blijvend veranderd.
Je mag je nooit neerleggen bij middelmatigheid. Dat doen wij als sector veel te veel. Je hebt frustratie nodig, als motor voor brandende ambitie en onmogelijke dromen. Michelangelo zei: ‘Ik  lever kritiek door de creëren.’'

Niet willekeurig outside the box denken
‘Kijk nog eens naar je mission statement. Heb je er keurig eentje aan de muur hangen of ben je echt on a mission?
Belangrijk bij innovatie is ook het tempo. Niet als een gek innoveren omdat dat hip is. Analyseer de situatie: wat is nu eigenlijk het probleem? Mensen op pad sturen met de boodschap dat ze outside the box moeten denken is dodelijk. Bekijk eerst eens wat nu eigenlijk je huidige box is. Misschien moet je daar juist wel binnen blijven. Misschien ligt de oplossing binnen handbereik.
A problem well stated is a problem on its way tob e resolved. Stel jezelf ook een deadline, dat helpt.’

De box bij borstkanker was hoop
‘De box waarbinnen wij zijn gebleven bij events voor borstkanker was het verlangen naar hoop. Genezing was en is nog ver, de situatie voor veel patiënten was hopeloos.. Maar patiënten en hun naasten en nabestaanden willen hoop hebben. Hoop dat er ooit een eind komt aan deze ziekte. Nadat we dat hadden vastgesteld en geanalyseerd, werd ons motto en ons usp voor borstkankerevents: hoop. Meedoen biedt hoop. Mensen voelden zich geïnspireerd en gesteund en brachten grote bedragen bij elkaar voor onderzoek, dat de genezing daadwerkelijk uiteindelijk dichterbij brengt.’

De wereld heeft genoeg praktische mensen
‘Innovatie is nooit een doel op zich. Innovatie staat in dienst van werkelijke verandering en vooruitgang, hoe gering in eerste instantie ook. Geduld, timing en moed zijn cruciaal. Je loopt altijd risico en er zullen altijd mislukkingen zijn.
In onze sector zijn veel mensen bang om hun baan te verliezen. Kan gebeuren. Maar is dat erger dan je enthousiasme voor een betere wereld te verliezen?
Er zullen altijd duizend praktische tegenwerpingen zijn als je na rijp beraad en veel onderzoek iets nieuws gaat proberen. Maar daar moet je lak aan hebben. De wereld heeft niet meer praktische mensen nodig, de wereld heeft dromers nodig.’

Bekijk de TEDTalk van Dan Pallotta 'The Way We Think About Charity is Dead Wrong': klik hier.
Lees het interview van Filanthropium Journaal met dan Pallotta: klik hier.
gerelateerde items