WWAV ontwikkelt beladen campagne VluchtelingenWerk

3 oktober 2016, 10:00
Een van de rijdende petities
Een van de rijdende petities
‘Nederland is vol... met gastvrije mensen die vluchtelingen een warm hart toedragen!’ Het is de nieuwe, prikkelende draagvlakcampagne van VluchtelingenWerk Nederland, ontwikkeld door communicatiebureau WWAV. Uitgangspunt was om de stille meerderheid in het Nederlandse vluchtelingendebat een stem te geven. Daarom koos WWAV bij de uitvoering van het concept voor een rijdende petitie, waarbij de namen van duizenden sympathisanten vermeld staan op twee trams die rijden in Amsterdam en Rotterdam.
 
Om gewone Nederlanders in deze campagne een stem te geven, konden zij voor € 5,- hun naam op de tram plaatsen. ‘Zij behoren tot de stille, zwijgende meerderheid in Nederland, die vaak overschreeuwd wordt door het luidkeelse linkse of rechtse geluid. Dan blijkt in de uitvoering dat een tram, als rijdende petitie door het centrum van Amsterdam én Rotterdam, een zeer effectief communicatiemiddel is voor een zichtbaar tegengeluid’, aldus creative director Jeroen Talens van WWAV.
 
Controversiële campagne
WWAV is vier maanden geleden gestart met de conceptontwikkeling. ‘Gelukkig bleef bij de doorvertaling het concept altijd overeind staan. Ook op momenten dat we veel tegengas ondervonden, bijvoorbeeld van de Haagse Tram Maatschappij die de campagne te controversieel vond. Je stelt met de klant doelstellingen voor zichtbaarheid, maar ook voor leadswerving en crowdfunding vast. Dan kun je in de doorvertaling geen concessies doen’, stelt account manager Heidi Marchal van WWAV. Naast de 4.200 sympathisanten die hun naam op de tram lieten zetten, stuurden inmiddels 800 mensen die ‘de tram gemist hebben’ een speciale welkomstkaart naar vluchtelingen.
gerelateerde items