Toon alles (1)

Britse fondsenwervers stevig in de fout

18 mei 2016, 13:00
Britse fondsenwervers stevig in de fout
Britse fondsenwervers stevig in de fout
Vier grote Britse goede doelen die samenwerkten met fondsenwervingsbureau GoGen hebben wervingsregels overtreden. Dat concludeert de Fundraising Standards Board (FRSB). De FRSB deed tien maanden lang onderzoek en uit dat onderzoek blijkt dat the British Red Cross, Macmillan Cancer Support, NSPCC, Oxfam en GoGen de regels van de de Code of Fundraising Practice hebben genegeerd.
 
Het zijn niet de minste organisaties die de fout in zijn gegaan. Macmillan en de British Red Cross hebben bovendien nog extra regels overtreden door hun donateurs niet te vertellen hoe uw gegevens zouden worden gebruikt en waarvoor. De FRSB meent dat alle goede doelenorganisaties het wervingsbureau GoGen beter in de gaten hadden moeten houden en ze daarom medeverantwoordelijk zijn voor het overtreden van de regels.
 
Veel druk uitoefenen
De eerste regel die GoGen overtrad was het voorkomen van het exploiteren van kwetsbare mensen. De fondsenwervers werd tijdens trainingen gezegd veel druk uit te oefenen op potentiele donateurs, iets wat in het Verenigd Koninkrijk niet meer mag. Daarnaast gaven de bellers niet goed aan wat de reden voor hun telefoontje was.
 
‘Verantwoordelijkheid bij goede doelen’
The Daily Mail publiceerde in juli vorig jaar een artikel over GoGen, waarna de FRSB haar onderzoek startte. Ten tijde van het onderzoek werd GoGen opgeheven. ‘Hoewel dit onderzoek een aantal fouten van het wervingsbureau aan het licht heeft gebracht, ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid toch bij de goede doelenorganisaties die worden gerepresenteerd. Die organisaties in kwestie hebben inmiddels significante maatregelen getroffen om dit in de toekomst te voorkomen.’
 
Betere controle
Die organisaties reageren met het schaamrood op de kaken. ‘Specifieke acties van GoGen waren onacceptabel en wij hebben direct alle banden met het bureau verbroken. Het zou beter zijn geweest dat we voordien beter hadden opgelet en daarom hebben we belangrijke veranderingen doorgevoerd in het monitoren van onze fondsenwervingsactiviteiten’, zegt Peter Wanless van NSPCC.
Mark Goldring, directeur van Oxfam biedt zijn excuses aan voor het feit dat zijn organisatie niet zag hoe fout GoGen bezig was en een woordvoerder van het Britse Rode Kruis is zwaar teleurgesteld in het wervingsbureau. ‘Dat was volkomen onacceptabel. We gaan de bureaus waar we in de toekomst mee gaan samenwerken veel beter controleren.’
 
Codes in Nederland
In Nederland zijn er diverse codes voor fondsenwerving voorhanden, waaronder de Gedragscodes van de DDMA, de Gedragscode voor Fondsenwerving van het Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving en het Nederlands Genootschap voor Fondsenwervers (gefuseerd, nu Instituut Fondsenwerving) en de Gedragscode van Goede Doelen Nederland. Wettelijk is er op dit gebied niets vastgelegd.
 
Effecten op lange termijn
Volgens DDB Expert Reinier Spruit is er daarom extra voorzichtigheid geboden bij het inschakelen van externe fondsenwervers:  ‘Uitgaan van een gedragscode vind ik uitgaan van een minimum standaard. Als je resultaat op de korte termijn beoordeelt, is het geen verrassing dat de kwaliteit onder druk komt te staan. Dat zie je duidelijk in dit voorbeeld. Het buiten de deur neerleggen van dit soort activiteiten ontslaat het goede doel niet van haar verantwoordelijkheid voor het contact met de donateur. Excuses zijn daarom mooi, maar beter is eens te kijken naar de effecten op de lange termijn. Het is verbazingwekkend dat goede doelen die bijna altijd buiten beschouwing laten. Het zou beter zijn als we de kant van de donateur eens belichten en daar een maximale ervaring teweegbrengen.’

 

Een undercover video van de fondsenwerveringstechnieken van Go Gen:
 
 
gerelateerde items