Attributie-truc

26 april 2012, 08:59

Gelijk hebben, maar het niet krijgen. Dat overkomt goede doelenkoepel VFI met het Bel-me-niet-register. Vorige week liet (toen nog) minister Verhagen weten dat de instelling van dit register niet heeft geleid tot een daling van inkomsten van goede doelen. Eerder tot een licht tegendeel. Dat had hij laten onderzoeken. Tot zover de sluwe politicus Verhagen en zijn halve waarheid. Nu wat er echt gebeurd is: na de instelling van het Bel-me-niet-register heeft tout Nederland zich laten afsluiten voor telefonische werving. Ook voor telefoontjes van goede doelen. Voorspelbaar en begrijpelijk, maar daar gaat het nu even niet om. Ik heb geen dure onderzoeken nodig om het antwoord te bedenken op de volgende simpele vraag: hoe waarschijnlijk is het dat vrijwel volledige afsluiting van een verkoopkanaal níet tot een inkomstendaling leidt? Verhagen maakt hier handig gebruik van het zogenoemde attributieprobleem: er zijn veel verschillende en onzekere factoren waardoor het vrijwel onmogelijk is om directe causale verbanden bloot te leggen. VFI liet eigen onderzoek doen en onderzoeker René Bekkers komt met heel wat genuanceerder duiding van de uitkomsten. Het zal allemaal niet meer helpen. Goede doelen kunnen de telefoon als wervingsmedium het beste op het lijstje ‘Das war einmal’ plaatsen en zich beter richten op innovatie, dan op zinloze achterhoedegevechten. Geen enkel nieuw kabinet – pimpelpaarsplus, bruin-rood of blauwwit - gaat hier zijn handen nog aan branden.

P.S.: wilt u FM’s uitgebreide artikel over dit onderwerp lezen? Klik hier

gerelateerde items