AFP Congres: 'Never look prettier than your donor's wife'

24 april 2018, 06:05
Vera Peerdeman bezocht het AFP Congres in New Orleans.
Vera Peerdeman bezocht het AFP Congres in New Orleans.
New Orleans - een van de meest bruisende steden van de Verenigde Staten - was dit jaar het toneel van het jaarlijkse AFP Congres. Ruim drieduizend fondsenwervers, hun managers en bestuurders kwamen samen om van hun Amerikaanse vakgenoten te leren en elkaar te inspireren. Samen met enkele andere Nederlandse fondsenwervers heb ik een aantal inzichten voor je op een rijtje gezet.
 
Let op je verschijning
Inspirerend waren de sessies absoluut. De beste tips krijg je echter buiten de sessies om. Zo fluisterde Gail Perryme toe tijdens de ‘Insiders Fundraisers Gurus’-borrel, dat het vaak de kleine dingen zijn die het verschil maken in contact met major donors. Luisteren is natuurlijk heel belangrijk, maar let vooral ook op je verschijning. Voorkom spraakwatervallen, wees een geïnteresseerde gesprekspartner, vermijd zichtbare decolletés en vooral: zorg dat je er niet aantrekkelijker uitziet dan de vrouw van de donor: ‘Never look prettier than your donor’s wife’. Zij kan het zomaar zijn die over de knip gaat. Houd haar te vriend. Toch handig om even bij stil te staan, zeker gezien het grote aantal vrouwelijke relatiemanagers dat de Nederlandse non-profitsector kent.
 
Relatiemanagement blijft essentieel
‘Van de vele sessies die ik bezocht heb, zijn er twee me het meest bijgebleven’, zegt Angelique van Oversteeg (foto), relatiemanager bij Simavi. ‘De eerste ging over crowdfunding en hoe je dit kunt inzetten om nieuwe leads voor grote giftenwerving te krijgen. Om hierin succesvol te zijn, gaat het niet alleen om de crowdfunding zelf, maar vooral om het relatiemanagement na afloop van de actie. Zet een goede stewardshipstrategie op om de beste gevers blijvend te binden. Zie hen als ambassadeurs en laat ze onderdeel uitmaken van de stappen binnen je moves management voor grote gevers.’
 
‘De andere sessie ging over vermogensfondsen. Wat ik interessant vond, is dat de sprekers deze niet als een homogene groep zagen. Ze onderscheidden segmenten, met elk een eigen benadering. Denk aan family foundations, legacy foundations, ‘old economy donors’, et cetera. Wil je succesvol zijn bij een family foundation? Kies dan voor een netwerkbenadering. Leer mensen in het bestuur kennen. Interessant inzicht: ongeacht het segment, dien niet zomaar een aanvraag in. Stel je altijd eerst even persoonlijk voor. Benoem waar je raakvlakken ziet tussen hun en jouw organisatie. Leer uit dat gesprek of en hoe je het beste je aanvraag kunt indienen. De moraal van het congres is voor mij: relatiemanagement is echt essentieel. Luister naar je donateurs en blijf met ze in contact.’
 
Geen geld vragen
‘De sessie Relationship Fundraising 3.0 van Adrian Sargeant heeft me erg geïnspireerd’, zegt Wendy Ekels (foto), accountmanager bij MindWize. ‘Hij is een goede spreker. Motto van de sessie: we gaan geen geld vragen, we geven mensen (donateurs) de kans in iets moois te doen voor de wereld! Daar kan ik me helemaal in vinden. Daarnaast is de sessie ‘Challenges and opportunities in a changing world’ me bijgebleven.Daryl Upsall deelde heel veel voorbeelden van verschillende soorten fondsenwerving: van roze glasbakken in het kader van een actie voor borstkanker waarbij de sponsor 1 dollar per kilo glas geeft, tot goede doelen die bitcoins accepteren als donatie. Ook kwamen enkele benchmarkcijfers voorbij waaronder de gemiddelde waardes van de machtiger per land. Wat hierbij vooral opviel is dat 7 euro per maand gebruikelijk is in Nederland, terwijl dit in bijvoorbeeld Mexico, een veel armer land, maar liefst 14 dollar is.’
 
gerelateerde items