VFI: verkeerde cijfers in kwestie straatwerving

6 april 2011, 08:59
AMSTELVEEN (7 april) - Een artikel in dagblad AD van vorige week over de vermeende hoge kosten van straatwerving heeft veel vragen opgeroepen. Onder de kop ‘Volksverlakkerij door peperdure werving voor goede doelen' wordt de opbrengst voor een straatwervingsbureau van een nieuw geworven donateur vergeleken met de opbrengst van diezelfde nieuwe donateur voor het goede doel. Volgens branchekoepel VFI worden verkeerde cijfers gebruikt.

Het AD stelt dat een steeds groter deel van donaties aan goede doelen belandt bij commerciële bedrijven. Goede doelen betalen voor straatwerving soms bedragen die overeenkomen met 18 maanden aan donaties. Zonder dat de gever het weet, belandt pas na anderhalf jaar zijn eerste euro bij het goede doel, aldus de krant.

Tineke Ceelen
Het AD baseert zich mede op uitspraken van Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling. Deze organisatie zegde vorige week haar samenwerking met bureau Pepperminds op, nadat de kosten van straatwervingsacties naar het inzicht van Stichting Vluchtelingenwerk te veel waren opgelopen. Directeur Tineke Ceelen: ,,Het kost ons per nieuw lid negentien maanden aan donaties. Ik kan dat niet aan donateurs verkopen. Het is een vorm van volksverlakkerij."

Geen vertrouwen
Bureau Pepperminds bestrijdt de rekenmethode van Stichting Vluchteling en zegt dat de kosten ‘iets meer' dan een jaar aan donaties zullen bedragen als Stichting Vluchteling het contract uitdient. Tineke Ceelen: ,,Om het contract uit te dienen moet je vertrouwen hebben. Dat is bij ons niet meer aanwezig."

Onjuiste cijfers
In een verklaring laat branchekoepel VFI weten dat het AD niet de juiste cijfers gebruikt. VFI: "Er staat dat jaarlijks 200 miljoen naar de wervingsbureaus gaat, dat is onjuist. De bureaus werven ongeveer een half miljoen nieuwe donateurs en verdienen daar ongeveer 40 miljoen euro per jaar mee. De jaarlijkse opbrengst voor goede doelen van alle donateurs die via straatwerving zijn aangetrokken bedraagt 200 miljoen, want donateurs blijven gemiddeld 7 jaar een goed doel steunen. Dat betekent dat een goed doel de kosten voor een nieuwe donateur na een jaar heeft terugverdiend."
Consumentenbond
De Consumentenbond zegt zich te verbazen over de hoogte van de bemiddelingskosten van straatwervingsbureaus en adviseert mensen op andere manieren te doneren dan via straatwervers. Bijvoorbeeld door direct geld over te maken, zodat er geen duur bedrijf tussen zit, aldus het AD.

Zeer tevreden
De zienswijze van de Consumentenbond wordt genuanceerd door VFI: "Veel goede doelen zijn zeer tevreden over deze wervingsmethode, omdat de uiteindelijke opbrengst van een nieuw geworven donateur hoog is. De donateur blijft immers gemiddeld 7 jaar. Goede doelen moeten investeren in het verkrijgen van nieuwe donateurs, donateurs melden zich nu eenmaal niet vaak uit zichzelf. Goede doelen zoeken hiervoor de meeste gunstige mix van verschillende fondsenwervingsmethoden. In totaal mogen de kosten van fondsenwerving voor CBF-gekeurde goede doelen niet meer dan 25% bedragen van de opbrengst van fondsenwerving. In werkelijkheid ligt dit percentage voor de meeste organisaties ruim onder de 20%."

gerelateerde items